ďťż

Są dwa typy zastosowań:

- dwie identyczne anteny powodują zmianę energi promieniowania , w jednym kierunku jest one osłabione a w innym wzmocnione.

- dwie anteny nastrojone na inne posmo pracy pozwala korzystać z szerszego pasma przenoszenia niż pojedyńcza antena.

W pierwszym przypadku dokładne obliczenie jest niemożliwe i całą instalcję powinno się wykonać poprzez pomiary , anteny odsunięte są przeważnie od 1/4 λ do 3/4 λ a bardzo żadko dalej (ostra kierunkowość), maksymalny zysk przypada prostopadle do lini anten a minimalny na lini anten. przewody do anten muszą być identycznej długości (licząc od dwójnika rodzielającego) . Układu nie stosuję się w praktyce bo zysk/spadek jest stosunkowo niewielki i rozmiary układu - szczegulnie na falach krótkich i dłuższych bardzo duże. Odmianą jest układ cztero antenowy stosowany bardzo żadko w radiostacjach na fale ultrakrótkie 30-300 Mhz i mikrofale 300-3000 Mhz powoduje on lepsze właściwości (mniej zaników) przy poruszniu sie radiostacji ,głównie w terenie zabudowanym.

W drugim przypadku jedna antena pokrywa zakres pierwszych 200 kanałów a druga następnych 200 kanałów , anteny mocuje się jak najdalej od siebie i przeważnie na ciężarówkach w których kabina mocno przedziela widoczność anten (zmniejsza to niekorzystny wpływ na dookulność instalcji) , kable powinny mieć podobną długość od dwójnika rozdzielającego. Instalacja taka nigdy nie będzie miała takiego poprawnego wskaźnika SWR jak pojedyńcze anteny , ale napewno polepszy zasięg w cieżarówkach gdy anteny są dość nisko na lusterkach i obrys pojazdu tłumi sygnał w przeciwną stronę od anteny - druga antena też minimalnie działa i wypromieniuje część energi w drugą stronę bez szkodliwego zasłonięcia karoserią , dodatkowo system działa bardzo szerokopasmowo na kilkuset kanałach - zrobiono to też dlatego aby w zatłoczonym paśmie CB kierowcy jeżdżący na bardzo długich trasach w konwojach mieli czysty kanał daleko poza podstawową czerdziestką.

Mam nadzieję że wytłumaczyłem to przejżyście i profesjonalnie.

Def.


no tera mam prawie jasność
No lepiej nie trzeba.

Teraz już dokładnie wiem co i jak, czyli jakbym chciał kiedyś polepszać parametry stacji to będę się rozglądał za jakąś mega-hiper anteną.
A czy do wykonania instalacji dwuantenowej nadaje się każda antena, czy powinna się charakteryzować jakimis specjalnymi parametrami?

73 !!!


Dla poszeżenia pasma pracy radiostacji nalezy stosować dwie anteny nastrojone na dwie szeroko rozsunięte częstotliwości (nie ma takich w Polsce do kupienia), ale aby zwiększyć zasięg nadawania w niekorzystych ustwieniach pojazdu względem drugiej stacji magą być dwie identyczne anteny, najlepiej HELIKALNE bo przy małych rozmiarach mają nalepszy zysk a ponadto w najlepiej znoszą bliskie sąsiedztwo kabiny trucka , SWR będzie wysoki ale nie uszkodzi się radio , kable od obydwu anten powinny być jednakowej długości, kabina moze całkowicie oddzielać anteny od wzajemnej widocznosci, anteny montować jak najdalej od kabiny (lusterka i to jak najdalej od obrysu pojazdu)

Def.
Właśnie do tego zmierzałem. Ostatnio coraz częściej widuję po trasie trucki dokładnie takie jak opisałeś.tzn dwie anteny helikalne na lustrach po obu stronach kabiny.
Czy przy takiej instalacji zysk jest adekwatny do ceny?
Niestety nie..., ale to już tak jest z techniką....

Def.
Przypadkiem spotkałem to , nie wiem czy działa bo nie było kierowcy tego pojazdu ale cb było w środku.
To mi wygląda na anteny na pasmo 2 m, o ile promienniki były stalowe a nie helikalne.

Def.
Ja na to patrze troche inaczej
- albo gosciu sie w domu bardzo nudzil
- albo ojciec ma sklep z CB
- albo jest to przerost formy nad trescia (to jest rzecz niezwykle w Polsce nie praktyczna, bo jak zrozumiaem wywod Defa...to gosc potrzebuje jeszcze m.in kolegow do konwoju:))))

- albo ja tu czegos nie rozumiem !!!
A może poprostu fantazja antenowa.

Firth 73!
E tam... koleś wymyślił zabezpiczenie - jak mu zwędzą antenę to "może" zostanie druga
A moze to nowy woz misiaczkow Cywilna Lada z kamerka

73

Dla poszeżenia pasma pracy radiostacji nalezy stosować dwie anteny nastrojone na dwie szeroko rozsunięte częstotliwości (nie ma takich w Polsce do kupienia), ale aby zwiększyć zasięg nadawania w niekorzystych ustwieniach pojazdu względem drugiej stacji magą być dwie identyczne anteny, najlepiej HELIKALNE bo przy małych rozmiarach mają nalepszy zysk a ponadto w najlepiej znoszą bliskie sąsiedztwo kabiny trucka , SWR będzie wysoki ale nie uszkodzi się radio , kable od obydwu anten powinny być jednakowej długości, kabina moze całkowicie oddzielać anteny od wzajemnej widocznosci, anteny montować jak najdalej od kabiny (lusterka i to jak najdalej od obrysu pojazdu)

Def.


Przerabiałem ten temat swego czasu i przez dłuższy okres czasu (dwa dni).
Eksperymentowałem z zestawem SUPER TRUCK 27 f-my PAN I-nal (cos jak dwie GAMMA II R w kupie) i wyszło na to ,że europejskie trucki są za ...wąskie (!).

Potwierdza się teoria, że odstęp między nimi powinien być większy od 1/4 lambda .

Na LIAZ-ie (to było dawno !) przy max rozsunietych antenach (całkowicie na końcu pałąków lusterek) na kanale 40-tym udawało się uzyskać jako tako przyzwoity SWR ale rósł on stromo przy "schodzeniu" na dół .Prowizoryczne "rozsunięcie" anten skutkowało obniżeniem SWR-a w dolnych kanałach ale anteny wystawały wówczas daleko poza dozwolony obrys pojazdu.

Nie możemy też zapomnieć o silnie kierunkowości takiego zespołu który być może na amerykańskich highway-ach się sprawdza ale u nas ?

Uważam, że efekty są nie adekwatne do ceny, nakładu pracy, czasu i ... nerwów straconych przy tej robocie.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  Instalacja dwuantenowa na pojeździe , wady i zalety.
WoM2 - Wszystko o Metin2