ďťż

Odkąd zainteresowałęm się po raz wtóry tematem CB i stałem się czytelnikiem tego forum, borykam się z problemem: którą antenę i gdzie zamontować w mojej Renault Megane Classic z 1999 r., by uzyskać najbardziej optymalne parametry. Przejrzałem już stronę www.foto.cb.nio.pl, ale nie ma tam danych w postaci uzyskiwanych osiągów na zainstalowanych zestawach. Przeglądałem też to forum i wybrałem dwie opcje montażu anteny, a właściwie trzy i prosiłbym o ich analizę pod względem technicznym (cena i trudność montażu nie gra roli), tzn. zasięg, solidnośc wykonania, łatwośc demontażu (myjnia, garaż, parking). By zbytnio nie "oszpecić" pojazdu i by antena "nie rzucała się" bardzo w oczy skompletowałem następujące warianty sugerując się długościami anten i ich wyglądem:

Wariant 1:
- montaż anteny w miejsce radiowej z przodu dachu (obecna antena radiowa ma długość 90 cm, ale jest pochylona o jakieś 45° i jest ponoć montowana na 2 otworach: duży i mały - nie wiem czy głowica anteny CB ją przykryje)
- antena, którą mam na myśli do długość ok. 1 m to President Iowa lub ewentualnie Sirio Omega 27 (a może coś lepszego?)
- diplexer/duplexer/spliter/splitter CB LEMM, na przykład ten

Wariant 2:
- montaż anteny na uchwycie bagażnikowym KF-150 lub SF-40 (która solidniejsza?) oczywiście na klapie bagażnika po prawej stronie (za kierowcą), promiennik dzięki przegubowi będzie pionowo
- antena z przegubem do ok. 1,6 m, bo klapa nie jest równoległa do podłoża i tu mam na myśli President Maryland lub Sirio Super Carbonium (a może coś lepszego?)

Wariant 3 (już mi się na forum rzucił w oczy ten sposób w Megance):
- montaż anteny na tym samym uchwycie, co w Wariancie 2, ale na środku krawędzi klapy bagażnika za światłem stop (chodzi o krawędź bliżej tylnej szyby), no i w tym miejscu antena musi być lekko pochylona, by dać otworzyć klapę bagażnika
- antena z przegubem jak w Wariancie 2, chyba że nie trzeba przegubu lub da się przerobić uchwyt (w jaki sposób?), to wtedy President New Alaska

PS. Nie wiem, czy radio ma tu znaczenie, ale myślę o UNIDEN PRO 520XL.


jad dla mnie to 3 i z anten to proponował bym coś lemma np AT1000.
3 wariant jest o tyle zły że na drodze anteny będzie stało ogrzewanie szyby tylnej co bardzo niekorzystnie wpływa na prace anteny . Najlepszym i najmniej inwazyjnym sposobem jest wariant 1 tylko z anteną President INDIANA (1,25m) , bo 1 metr to troche mało . Ostatnio widziałem Renault Kangoo z anteną Presidenta (bardzo krótką) w takim miejscu (takie same otwory na antene są we wszystkich Renówkach) .

73!

jad dla mnie to 3 i z anten to proponował bym coś lemma np AT1000.

dokładnie


damiankopacz, mirrek
Lemm AT-1000 odpada - za bardzo jest "masywny" i rzuca się w oczy.

kavka
Wg Presidenta Indiana jest owszem dłuższa, ale ma mniejsze wzmocnienie o połowę (w dB). Wiem, że trzeba patrzeć na długość, a te dB to tylko "bajer", ale wg mnie ten sam producent chyba podaje te dane w odniesieniu do jednego punktu, wiec... Hmmm... nie chciałbym dłuższej niż 1 m, bo jak tą radiową postawiłem pionowo, a ma 90 cm, to nie wygląda toto za pięknie.
jeżeli dasz małą antenke na klape bagażnika to moim skromnym zdaniem będzie mało wystawała nad całą bude auta i do przodu będzie kłopot z lepszymi łącznościami.

ale moim zdaniem lenn AT 1000 ślicznie wygląda ładniej od AT 2001-co aktualnie mam
ostatnio widziałem AT1000 na SEICENTO i tak ładnie wyglądała

chyba ze to ma służyć tylko jako "antymisiek" to wystarczy

jeżeli dasz małą antenke na klape bagażnika
1,5 m to nie taka mała (krótka) w przypadku President Maryland, tylko niewiele ponad 10 cm dłuższa od Lemm AT-1000.
no żeby tylko wystawała troche i będzie

bo jak tą radiową postawiłem pionowo, a ma 90 cm, to nie wygląda toto za pięknie. Bang_head
Nie musisz koniecznie dawać jej w pionie . Może być lekko pochylona . Jej sprawność może spaść o jakieś 10 % co jest bardzo mało zauważalne albo wcale .
AT1000 w miejscu anteny fabrycznej to autentycznie troche przesada ale myśle że AT1200 lub ta Indiana będzie już wyglądała jakoś po ludzku .

Wg Presidenta Indiana jest owszem dłuższa, ale ma mniejsze wzmocnienie o połowę (w dB). Wiem, że trzeba patrzeć na długość, a te dB to tylko "bajer", ale wg mnie ten sam producent chyba podaje te dane w odniesieniu do jednego punktu, wiec... Hmmm..
Ja już dawno przestałem wierzyć w coś takiego jak zysk i nie wszystkie anteny mają ten sam punkt odniesienia . Może jedna marka anten ale nie wszystkie . Poza tym Indiana jest bardzo mocną anteną (zaglądnij do tematu "ciemna strona mocy") . Jedynym jej minusem jest dość "krucha" budowa , ale jak się nie przejeżdża pod 2m mostkami z predkością parudziesięciu km/h to nie powinno się nic stać .

73!

[ Dodano: Sro Sty 18, 2006 7:52 pm ]
Indana w dziurce po śodku klapy i Masz problem z głowy.
Miasto mobil-mobil 4-6km średnio Chwilami więcej
Trasa mobil-mobil średnio 5-8km
Mobil- baza 16km

Myślę że to wystarczy.
Powodzenia.

Indana w dziurce po śodku klapy

Kolega chyba dokładnie nie czytał mojego postu. Mam Megane Classic (sedan), a jednym z wariantów jest montaż w miejsce fabrycznej anteny radiowej z przodu dachu, a kolejnymi - montaż na uchwycie na klapie bagażnika (skrzyniowego).
A co do osiągów Indiana, to zadowalające jak dla mnie, tylko czy lepsze od Iowa?

[ Dodano: 18-01-2006, 22:41 ]
Jeżeli montaż na dachu to triflex lub tajfun
jeżeli montaż na klapie to tylko indiana na środku w klapie - dziura
Montaż na uchwycie klapowym na klapie bagażnika = tajf, trif. na dachu w dziurze fabrycznej
Moje zdanie

Jeżeli montaż na dachu to triflex lub tajfun
Czytełem o Sirio Triflex i Tajfunie. Zdania są podzielone. Czy nic lepszego by nie było do 1 m na dach z przodu (cena nie gra roli, ale stosunek jakości i "osiągów" do ceny mógłby być większy) z użyciem duplexera (CB+FM) zamiast Sirio Triflex? Heh... Nie jest łatwo wiedzieć, co kupić...


A co do osiągów Indiana, to zadowalające jak dla mnie, tylko czy lepsze od Iowa
Napewno będzie lepsza .

Koledze chodziło o montaż tej anteny na uchwycie bagażnikowym vertag
O sory nie zauważyłem

73!
Możesz mieć "mocnieszą" antenę na dachu bez problemu.
Tylko czy to Megane ma być nadal samochodem czy wozem bojowym?

Dlaczego nie Indiana w klapie?
Każda "typowa" antena CB rzuca się w oczy - cewka
ok. 1.5m i powyżej=cewka (jak puszka piwa które stoi przede mną)


A co do osiągów Indiana, to zadowalające jak dla mnie, tylko czy lepsze od Iowa
Napewno będzie lepsza .
ale... Skąd ta pewność? Z doświadczenia? Byłbym wdzięczny za bardziej rozbudowane informacje. Chciałbym być przekonany w 100% do wyboru, jakiego dokonam.

W którym miejscu uzyskam lepsze "osiągi" i z jaką antenką (w podanych długościach)?
Jeśli uchwyt będzie dobrze zamontowany (dobry kontakt z masą) to przy antenie około 1,6 osiągi będą lepsze . Jedynym problemem może być SWR który moze oscylować w granicach 1,7 - 2,0 , ale z tym da się żyć .

73!

[ Dodano: Sro Sty 18, 2006 10:07 pm ]
Indiana ma bardziej efektywną konstrukcję od Iowa-y , poza tym jest jeszcze dłuższa co przesądza o wyższości Indiany.

Def.

Możesz mieć "mocnieszą" antenę na dachu bez problemu.
Tylko czy to Megane ma być nadal samochodem czy wozem bojowym?

No właśnie, żeby nie był wozem bojowym ograniczyłem poszukiwania do długości: do 1 m na dachu w miejsce fabrycznej radiówki i do 1,5-1,6m na klapie.

No dobra.
Jak daleko chcesz kolego "słyszeć" i być słyszanym?

No dobra.
Jak daleko chcesz kolego "słyszeć" i być słyszanym?

MAXymalnie przy tych długościach, co podałem.

MAXymalnie przy tych długościach, co podałem.

To strzel sobie alaskę na klapie. Tylko abyś nie żałował że rzuca się w oczy.

Indiana The Best

To strzel sobie alaskę na klapie. Tylko abyś nie żałował że rzuca się w oczy.
Tak i bym też chciał zrobić, ale na klapie muszę mieć przegub, bo antena nie będzie w pionie (chyba, że nie muszę). Sam nie wiem...
Narazie koledzy radzą Indiana w "firmową" dziurę. Muszę siez tym przespać .

Narazie koledzy radzą Indiana w "firmową" dziurę
I to chyba będzie najlepsze i najmniej niszczące auto rozwiązanie .

Muszę siez tym przespać
A to też dobry pomysł Tylko żebyś usnął z takim mętlikiem w głowie

73!
Miałem podobny problem, stanęło na indianie, narazie innej nie chcę. Chyba że pojawi się lepsza od indiany.

Tylko żebyś usnął z takim mętlikiem w głowie
73!

Na dobranoc jeszcze poczytałem sobie ten ciekawy temacik Ale jakby jeszcze na forum znalazła się osoba, która osobiście miała okazję porównać President Indiana i Iowa (czy jakąś inną do 1,2m) i z tego porównania wybrała Indiana, to bym wtedy dopiero nie zasnął.
Myślę, że koledzy mnie przekonali mimo wszystko, choć patrząc na parametry wzmocnienia w dB, to mam cień wątpliwości, ale Wy tu jesteście fachowcami.

Hmmm... Rolling Eyes O taki problem mi właśnie chodzi. Czy lepiej pchać sie na dach w "fabryczny" otwór z anteną do ok. 1-1,2 m, czy może na klapę bagażnika skrzyniowego (sedan) z uchwytem i anteną max. 1,6 m? W którym miejscu uzyskam lepsze "osiągi" i z jaką antenką (w podanych długościach)?

Wszystko zależy od tego co chcesz uzyskać. Jeżeli interesują Cię długie pogawędki na dużą odległość to wybierz antenę najdłuższą jaką możesz zastosowac. Jeżeli antymiśkowo to naprawdę nie ma większego znaczenia co wybierzesz bo każda antenka około metra powinna Cię w pełni zadowolić.

Jeżeli interesują Cię długie pogawędki na dużą odległość to wybierz antenę najdłuższą jaką możesz zastosowac.
Tylko wciąż pytam, czy antena długości 1,5-1,6 m zamontowana na krawędzi bagażnika z boku (mój wariant nr 1) będzie "szła" dalej (w kierunku do przodu pojazdu) niż antena zamontowana centralnie z przodu dachu w miejsce radiówki i będzie długości 1,2 m? Antena zamontowana na klapie będzie wystawała ponad dach jakiś 1 m, a cewka będzie za słupkiem, więc wg mnie - po lekturze forum - mimo wszystko lepiej poniesie 1,2 m na dachu centralnie zamontowana z przodu, jeśli o długość tu chodzi.

Pytanie kolejne: czy ktoś montował antenkę w miejsce radiowej na jakimś francuziku (a sądzę, że na pewno)? Chodzi mi o anteny "firmowe", które mają 2 dziurki montażowe: dużą i małą. Jak sobie z tą drugą poradzić? Czy głowica anteny ją przykryje (w przypadku Indiany), czy możę ją czymś zaślepiać, zaspawać, etc.?
Kierunkowość jest w praktyce nie do odczucia, chyba ze jest toklapa bagażnika i antena jest zasłaniana przez dach, wtedy wiadomo że do tyłu będzie lepiej działać.
Indiana będzie znacznie lepiej działać z przodu dachu niż inna 1,6 metra w klapie bagażnika, przedewszystkim dlatego że antena radiokominikacyjna musi nadawać a metalowy dach pochałania dużo energi. Druga sprawa to mniejsza wysokość anteny w klapie w stosunku do Indiany na dachu.

Def.
Podstawa Indiany jest mała a nawet bardzo mała około 3cm. bo niepotrzebna większa, jest to bardzo lekka antena i prawie napewno nie przykryje drugiej dziury montażowej w dachu.
Renówki mają anteny z przodu dachu a w podsyfitce pod anteną oświetlenie kabiny odbiornik od pilota i coś tam jeszcze, bardzo łatwo to rozebrać i dostać się do anteny fabrycznej - spróbuj.
Zaspawać możesz najlepiej elektrycznie
Otwór montażowy w Idianie to 10mm.
W praktyce z tym nadawaniem w przód, tył bardzo różnie.
Dziś straciłem łączność z trzema mobilami p oddaleniu się od nich na odległość jakichś 4km.

Druga sprawa to mniejsza wysokość anteny w klapie w stosunku do Indiany na dachu.
Def.

Uściślając, to chyba chodziło o długość wystającego kawałka anteny ponad dach (tej montowanej na klapie bagażnika z boku) w porównaniu z długością Indiany na dachu? Czy dobrze rozumiem?

Hmmm... Chyba jednak się skuszę na tą Indiankę. Jakby zasięg był dla mnie nie wystarczający, to dokupię jeszcze jakąć "dopałkę" 25W lub 50W. Co o tym sądzi Def.?
Zawsze patrzy się na antenę z punktu 'ile wystaje poza karoserię', to co jest poniże to straty.

Wzmacniacz podniesie minimlanie zasięg nadawanie ,nie odbioru, zasieg jest zależny od ilosci przeszkód na drodze ,czyli np. wysokości nad ziemią (ziemia to największa przeszkoda,a nie jest nigdy płaska) i budynków.

Def.
Przy montażu anteny na tylnej klapie w teorii mogą być jakieś różnice w zasięgu do przodu i do tyłu, w praktyce jednak wcale nie koniecznie da się to bezpośrednio odczuć. Mam antenę zamontowaną w tylnim lewym błotniku i sprawdzaliśmy przy pomocy Alana 38 czy coś się zmienia w zależności od ustawienia samochodu. Wprawdzie ręczniak nie ma wzkaźnika poziomu sygnału jednak odsłuchowo nie dało się zauważyć większej różnicy. Dłuższa antena w klapie powinna być porównywalna z krótszą na dachu i kierował bym się tutaj raczej wygodą montażu bo przy długościach anten jakie wymieniłeś nie powinno być różnic o które warto walczyć za wszelką cenę.

Wielki dzięki chłopaki. Już mi się sporo wyklarowało. Dodatkowo klarownie miałem po rozmowie na PW z jednym z kolegów z forum kryjącym się pod kryptonimem oocho mającego też Renault Megane Classic, którego zapytałem o montaż anteny. Podesłał mi szczegółowo każdy etap "przeciągania kabla", więc posłuży mi to za dobrą instrukcję. Kolega zamontował jednak Lemma 1,6 m na klapie bagażnika z prawej. Pozwole sobie jednak podsumować temat, by pruszyć jeszcze jeden problem.

Otóż:

Ad. Wariant 1
+ najmniej inwazyjne rozwiąnie, jeśli chodzi o wiercenie dziury na dachu, czy uszkodzenia lakieru
+ mało rzuca się w oczy antena CB, nawet do 1,2 m, zwłaszcza Indiana , czyli w miarę "naturalny" wygląd pojazdu
+ mniej zakłoceń = dosyć dobry odbiór i nadawanie (zwłaszcza na Indiana)
+ możliwość korzystania z CB i FM na jednej antenie
- w przypadku francuzów mogą powstać problemy z montażem anteny o małej średnicy głowicy, bo trzeba przykryć dodatkowa małą dziurkę na dachu po zdjęciu oryginalnej radiówki
- trochę inwazyjny i skomplikowany montaż, jeśli chodzi o wnętrze - trochę trzeba będzie rozebrać z przodu
- trzeba dokupować dodatkowo spliter, który z anteny CB rozdzieli sygnał na radio samochodowe i radio CB

Ad. Wariant 2
+ można zastosować dłuższą antenę, "nie oszpecając" bardzo samochodu i usyskać większy zasięg radia (im dłuższa, tym lepsza)
+ szybka i prosta instalacja, nie inwazyjna (jak się dobrze zabezpieczy uchwyt bagażnikowy), nawet ja sobie poradzę
- straty ze względu na zasłonięcie głowicy i części promiennika przez kolumnę i dach pojazdu (zaleca się jak najwyżej dawać antenkę w miarę możliwosci)
- antenę trzeba każdorazowo odkręcać w "strategicznych miejscach", bo niestety nie bardzo "komponuje się" z resztą pojazdu (czyt. jest widoczna, zwłaszcza te 2 m)
- dodatkowy koszt to uchwyt bagażnikowy
? nie wiem, jak kwestia zakłóceń (oprócz start związanych z dachem) pochodzących od ogrzewania tylnej szyby - jak odpalę grzałkę, to radio samochodowe mi sieje (poza stacją RMF FM)

Ad. Wariant 3
+ jw.
- jw. oraz dodatkowo:
- można niechcący zbić anteną CB szybę tylną (koledze oocho, co zamontował za trzecim stopem na środku w Megance, tak się właśnie przytrafiło)
- antena musi być pochylona do tyłu, by można było otworzyc klapę bagażnika, a więc i jej zasięg spadnie
? jw.

To by były takie właśnie spostrzeżenia.

Muszę sie przyznać, że już prawie byłem zdecydowany na Indianę z montażem na dachu w miejsce radiówki (wariant 1), ale - ze względu na trudności montażowe - będę się mimo wszystko skłaniał ku montażowi na klapie bagażnika (wariant 2, chyba, że znajdzie się ktoś, kto zamontował w 2 dziurki na dachu francuzika - wariant 1) jakiejś 1,5-1,6 m antenki na przegubie (mógłbym i 1,8, ale tak długa mi chyba nie wejdzie do bagażnika po demontażu). Tu mój wybór pada na President Maryland 1,55 m, Lemm Magnum AT-71 1,65 m lub Lemm AT-1500 1,67 m (sugerowałem się też mało rzucającym się w oczy wyglądem, dlatego Lemm AT-1000 1,68 m odpadł). A może coś ze stajni Sirio?

Mam jeszcze jeden problem: czy duże znaczenia ma strona pojazdu w montażu anteny? Rozumiem, że wskazany jest jak najbliżej środka osi pojazdu, ale jak nie ma takiej możliwości, to lepiej zamontować po lewej czy prawej stronie względem osi pojazdu?
No niestety tak mi sie przytrafilo ze chcialem zeby wygladalo ladnie na srodku i sie pokusilem. Szybka poleciala, ale na bledach czlowiek sie uczy co do bagaznika to powiem ze meganie masz tak duzy ze w zupelnosci wystarczy Ci miejsca nawet na 2 metry w koncu antene zawsze mozna lekko podgiac. Ja swojego Lemma calkiem smialo mieszcze w bagazniku i nawet nie musze go wyginac. A co do dodatkowych kosztow to chyba 5 zł za uchwyt to nie jest tak duzo

73

oocho

można zastosować dłuższą antenę," nie oszpecając" bardzo samochodu
noooooooooooo - kolego !!!!!!!!!!!!!!!!!1
chyba raczej upiększając
bo każda furka z bacikiem wygląda cool i duuuużo lepiej od fabrycznej z malutkim bacikiem od zwyklego radia
CB-rulez !!!!
73 !!!
Jeśli chodzi o uchwyty i zabezpieczenie to zajrzyj tutaj .

Firth 73!
Witam!
Ja rówież jeżdżę Classikiem. Uniden 510 i Floryda na zmianę z ML-145. Mam dylemat. Floryda jest OK bo mała, nie zbiera szumów, ale jak o coś zapytam, to mało kto mnie słyszy. Na ML-145 słychać mnie dobrze, ale z kolei ten bat zbiera tyle szumów, że można oszaleć. SQ skręcam do 3/4. Myślę o antenie na klapie bagażnikowej, coś w granicach 1450 mm. Czy to ma sens? Im dłużej czytam forum, tym bardziej mi się kręci w głowie Parkuję w garażu - postawiłem ML-145 na próbę na klapie bagażnika - wjeżdżam do garażu, antenka się gnie, ale jest OK. Co zakupić? Myślałem o Maryland albo New Alaska, a może coś zupełnie innego?

Na ML-145 słychać mnie dobrze, ale z kolei ten bat zbiera tyle szumów, że można oszaleć.
Witam,
Sam mam Megane Clasik /z 2003r/, zobacz dokładnie spasowanie bagażnika.
Możesz mieć problem z przykręceniem uchwytu, brak luzu !!!
Dlatego sam wybrałem antenkę na magnes - środek dachu. President ML-145.

Zasięg około 12-15km /bardzo wyraźna rozmowa/, radyjko Presidenta.
A ja do kombiaka z 2001r. włożyłem Lemm Turbo 2001 w dziurkę po antenie radiowej SWR 1.9 i mniej się nie da ale kosi znakomicie.
A na moijej Megance Kombi na relingu jesr Sirio 27 S Black z SWR 1.1-1.2

[ Dodano: 28 Październik 2006, 18:58 ]

Nie jestem jednak pewny czy postawiona na klapie będzie miała satysfakcjonujący zasięg.
Na 100% nie będzie Lepiej dach mimo wszystko.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  Montaż anteny na Renault Megane Classic
WoM2 - Wszystko o Metin2