|
antena samochodowa montażowa na dachu budynku
WoM2 - Wszystko o Metin2 |
Witajcie Dziś rozpoczęła się moja przygoda z cb w domu Jako że budżet nie był za duży w domu stoi cb uniden 520 do tego zasilacz FARUN RPS 1310 10Amperowy oraz miernik SWR SUNKER z pomiarem mocy. Mam do tego antene SIRIO TURBO 5000, postawiłem ją przykręconą do 40cm wysięgnika na balkonie, efekt.... nieciekawy. MIeszkam na 2 pietrze. Zwróciłem się z prośbą do wspólnoty i oczywiście nie moge rozstawiać anteny bazowej na dachu, ale mogę zamontować obecną antene którą mam. Teraz mam do was cztery4 pytania: 1. montować antene na skraju bloku czy na środku? 2. przykręcać ją do jakiejś blachy czy do betonu? 3. Czy będzie jakaś poprawa w stosunku do pozycji balkonowej? 4. Czy tak zamontowana antena z przewodem wydłużonym aż do drugiego pietra da się ustawic dobre SWR?
Postawić 2m maszt i na nim Sirio Thundera / Alana Storma na środku dachu. Mieścisz się w przedziale 3m powyżej którego trzeba uzyskiwać zgodę.
Poprawa do pozycji balkonowej na pewno będzie - po pierwsze charakterysytka anteny będzie bardziej dookólna. Po drugie na pewno spadnie SWR, bo antena będzie pracowała w normalnych warunkach.
Długość kabla antenowego nie ma najmniejszego wpływu na SWR (o ile oczywiście kabel ma odpowiednią impedancję falową).
pz
Osobiscie wolalbym Turbo 5000 niz jakiegos Storma < na pewno lepsze osiagi, nikt mi nie wmowi, ze jest inaczej >, pomijajac oczywiscie pewne problemy z montazem i zestrojeniem anteny mobilowej. Najlepiej antene umiescic na srodku na jakims wyniesionym punkcie < np. daszek koinka wentylacyjnego itp., nisko przy dachu jest w pewnym stopniu zaslaniana przez budynek >. Do prawidlowego zestrojenia anteny mobilowej czasem niezbedny jest dosyc pokazny kawal blachy robiacy za przeciwwage < zalecane przynajmniej 1x1m, choc w praktyce czesto wystarcza duzo mniej - tez to kiedys przerabialem>, przeciwwagi mozna takze samemu dorobic, ale nie kazdy ma zaciecie do takich robotek. Na probe zaczepilbym na brzegu budynku, czesto przy krawedziach sa metalowe okucia slusznych rozmiarow i zobaczyl, czy antena nie dziala zbyt "kierunkowo" - mozliwe, ze bedziesz zadowolony i tak zostanie < na poczatek trzeba sprawdzac najlatwiejsze rozwiazania, po co sobie zycie utrudniac >. Kabel oczywiscie mozna przedluzyc. Nie bede tutaj wszczynal po raz kolejny bezsensownej dyskusji dwoch obozow, czy dlugosc kabla ma znaczenie czy nie, nadmienie tylko, ze do strojenia PEWNYCH < zanim zacznie sie kociol dodam - niezwykle rzadkich > anten kabel < jego dlugosc, a czasem nawet uzlozenie > ma zasadnicze znaczenie < ja naleze do tych glupich, ktorzy slepo i bezsensownie wierza w "strzyzenie" - na własne oczy widzialem, ile daje te pare glupich cm - oczywiscie nie narzucam swojej opinii, nie jestem ekspertem; btw. co nie ma znaczenia, to nie zaszkodzi i na tym poprzestane >.
Zrobiłem tak: Maszt z kątownika o wysokości 1,5m, kupiłem 2metrowy ale po zagięciu do montażu anteny i podstawy zostało 1,5m, na tym antena, to prawie z rogu budynku, kabel przedłużony, jutro podłączenie, sprawdzneie swr i zobaczymy co ta baza potrafi
Jezeli antena jest podniesiona na tym maszcie, to niewykluczone, ze bedziesz musial dorobic np. 3-4 przeciwwagi z drutu rozchodzace sie promieniscie od podstawy anteny. Oczywiscie najpierw sprawdz, moze sie obejdzie < nie kazda antena zestroi sie latwo bez przeciwwag >. Jezeli nie zda egzaminu, mozesz na "przyzwyczajenie" administracji zaczepic nawet zwyklego Bumeranga < z dachu bloku czasem na naprawde niezle osiagi - sprawdzone w praktyce; niezle oczywiscie na tak badziewna antene ;] > - jest na tyle cienki i krotki < jakies 3,3m z "przeciwwaga" >, ze praktycznie niewidoczny z dolu ( dodatkowo bardzo lekka - to tez moze pomoc w pertraktracjach, ze jest "bezpieczna" z tego powodu dla dachu i przechodniow ).
frenzi. Ja bym nawet powiedział, że zadna samochodowa antena nie zestroi się bez przeciwwagi czy to w postaci blachy (karoserii pojazdu) czy kombinowanych z metalowych prętów. Jeśli jakimś cudem nawet by się zestroiła bez przeciwwag, to będzie pracować bardzo marnie. Przeciwwagi są w takim wypadku KONIECZNOŚCIĄ jeśli chcemy zaadoptować antenę samochodową na bazową.
zrobię przeciwwagę z prętów, ile ich ma być?
3-4 przynajmniej. Otoz da sie zestroic antene samochodowa bez przeciwwag np. Gamma czy DV27s dosyc bezproblemowo chodza na balustradzie < oczywiscie to tez metal, tylko jego ksztalt niezbyt dobry... z typowymi dolncewkowmi moze byc gorzej z racji najsilniejszego promieniowania przy podstawie.... >.
3 starczą. Michał
frenzi tak jak pisałem SWR to nie wszystko, żeby antena samochodowa zaczeła sprawnie nadawać i odbierać. trzeba jej dać przynajmniej jedeną przeciwwagę (może to być pręt o długości przynajmniej 1/8λ czyli około 135cm) i w kierunku tej przeciwwagi antena zacznie kożystniej rozkładać listek promieniowania. Więcej przeciwwag oznacza kożystniejszy rozkład listków promieniowania (cztery to max, więcej nie ma sensu, bo szkoda materiału) Jak widać taka balustrada może być całkiem przyzwoitą przeciwwagą , na 100% lepszą niż blacha 50x50cm jaką często polecają użytkownicy tego forum, a prawda jest taka, że taką niewielką blache to można zaryzykować dając ją pod antenę na pasmo 145MHz, ntomiast dla anteny na 430MHz będzie to idealna przeciwwaga. No ale zbaczamy z tematu o antenie na 27MHz.
|
|