ďťż

Witam serdecznie,
wypytuję się tak o te anteny, przejściówki itp. ponieważ mam większy problem z zamontowaniem anteny niż na Scenic'u (tam postawiłem magnesowe Sirio ML145 i śmiga). Teraz wojuję z CB w Smarcie - wszystko byłoby ok gdyby dach miał domyślny metalowy, ale mi się zachciało rozkładany I otoczka wokół dachu skórzanego jest z tworzywa sztucznego. Jedyny metalowy element karoserii to rama (zaznaczona na żółto na fotce nr. 1. Proszę więc o pomoc kolegów CB-radiowców w wyborze miejsca i typu mocowania anteny. Naprawdę nie chciałbym w nim robić dziurki, nie podoba mi się też rozwiązanie stawiania magnesu z boku, na bocznej ściance i ustawienie anteny DV pionowo. Myślałem o jakiejś rynience albo innym mechaniźmie mocowania anteny do karoserii. Może jakoś tak jak ludzie przyczepiają do tylnej klapy (czyli taka wsówka) itp... Radio już zamontowałem.








A moze jakos na dole tej ramy zrobisz otwor tak zeby go nie bylo widac, pociagniesz przewod (dosc gruby) z masa i antenke zamontujesz nad dodatkowym swiatelm stopu (co prawda dziura bedzie ale sadze ze ladnie bedzie wygladac). Co ty na to??
Ta belka ze światłem stopu jest plastikowa :/
To to wiem, daltego napisalem zebys pociagnal przewpd od ramy z masa


To tak można? Rozmawiałem przez CB z kolesiem którym montuje radia i mówił, że takich rzeczy się nie robi (ciągnięcie przewodów z masą). Więc już sam nie wiem.. czy można tak robić, czy nie można. Jeśli mozna to jak dokładnie to powinno wyglądać?

Czy może tak: odkręcam od swojego magnetycznego Sirio ML145 magnes, kupuję końcówkę jak bym montował w dachu, instaluję ją tam z tyłu na klapie plastikowej od belki stop. Ciągnę przewód od radia do anteny (właśnie, jak wtedy wygląda połączenie przewodu z radia do tej końcówki przy antenie?) i prowadzę w miarę gruby przewód od metalowego elementu ramy i podłączam go... no właśnie, gdzie? I jak takie połączenie (masa na przewodze,a nie poprzez dach, klapę) wpływa na nadawanie, odbiór? Czy sprawność będzie dużo gorsza? Bo przecież dach, czyli masa robi za przeciwwagi i powierzchnia powinna być równa min 1m kwadratowy. Tutaj przecież tego nie będzie...

[ Dodano: 18 Wrzesień 2006, 18:13 ]

Ta belka ze światłem stopu jest plastikowa :/ bałbym się montować na tym skrzydełku, idzie mi o możliwość wyłamania anteny z podstawą i kawałkiem plastiku dookoła.
wzmocniłbym ją.
A więc tak o:
- Możesz zrobiżć tak jak Ci mowiłem.
- Trochę to pogorszy jakosc pracy (zasiegu) ale nie martw sie, nie bedzie az tak tragicznie.
- Przewod z masa bedziesz musial polaczyc z głowką mocowania anteny (patrz foto - kabel zamontuj w te miejsce które zaznaczyłem na czerwono):

Zreszta sam zobaczysz jak to podlaczyć, poprostu kabel z masa zastępuje Ci blache dachu więc sam sie domyslisz gdzie powinien sie znajdowac
- Pamietaj aby kabel z masą miał dość dużą średnice (gdzieś czytałem że minimum 6mm²)
- Jeżeli jeszcze czegoś nie wiesz - pytaj

73!!
wystarczy zmasić obudowę radia .

wystarczy zmasić obudowę radia . Ekhm, mozesz cos wiecej o tym napisac??
A, tutaj widzę DV. Są może takie łebki tylko, że na PL? I czy możesz coś rozwinąć nt. zmasowania radia? I o ile pogorszy się sygnał gdy będzie to przewód, a nie blacha?
Hmm, na PL są, niektóre łebki mają możliwość założenia kabla w ten sposób

i wtedy kabel z masa musisz wsunąć pomiędzy gumową podkładkę a tą trójkątną część uchwytu. Co do zmasowania radyjka to jedyne co mogę powiedzieć to - szczerze to nawet nie wiem o co z tym chodzi
Co do pogorszenia zasiegu radia to powiem Ci kolego ze po takim zabiegu powinieneś mieć minimum 4km zasięgu - z dobra antena oczywiscie - (wedlug mnie).
Uwież mi - nie takie kombinacje przeprowadzalem z moim Lemm'em

73!!
Czyli do anteny normalnie 2 przewody z radyjka puścić tylko dodatkowo do przewodu z masą idącego do tego trójkącika (tutaj trójkącik, w innej może być oczywiście inny) puścić przewód z karoserii samochodu. Jutro będę musiał zobaczyć jak ten plastik mi się trzyma, czy będzie trzeba go wzmocnić. Chętnie usłyszę wypowiedź inych w sprawie tajemniczego zmasowania radia
gnz87, jeśli zmasisz obudowę radia do blachy to po drucie antenowym poleci masa do anteny . offkoz zakładam, że instalacja jest poprawna i radio nie jest "jakieś dziwne" .

zmasisz obudowę radia do blachy to po drucie antenowym poleci masa do anteny Dobrze wiedziec na przyszlosc Naprawde, nigdy bym sie nie spodziewal ze tak mozna
deck, czyli mówisz, aby obudowę radia zmasować z tą metalową ramą (ale samą obudowę, czyli np. tylny panel, czy tą żyłę idącą do masy anteny?) następnie przykręcić antenę do tego plastiku i puścić przewód z tej ramy do masy anteny? I tyle?

[ Dodano: 18 Wrzesień 2006, 23:23 ]
gnz87, a sprawdź sobie mierniczkiem czy piszczy jak dotkniesz ekranu anteny i obudowy radia.

Lutek, ja mówię jak można zmasować antenę nie prowadząc dodatkowej zyły do niej tylko wykorzystując ekran kabla, który jest zapięty do radia .

masa przy antenie (do karoserii metalowej) robi jako przeciwwaga dla anteny <- to tak na chłopski rozum . i ma to sens praktycznie tylko przy montarzu w dziurę . samochodzik typu smart czy trabant w tym wypadku jest poza konkursem .
deck: Ale masując przewodem antenę do karoserii metalowej nie uzyskam podobnego efektu jak prosto w blachę? W końcu przewód masujący będzie miał max 10-15 cm.
Lutek, w przypadku magnesówki nie ma to znaczenia . w przypadku dziury ma . z resztą sam sobie potestuj .
W przypadku magnesówki nie mamy bezpośredniego kontaktu z metalową karoserią - jest magnes, jest guma. Więc jak to działa? A mi nie będzie działać, gdy podprowadzę masę na przewód?
o . fajny cycac znalazłem:


elektryczne połącznie to nie wszystko, kontakt elektryczny być musi i to jak najlepszy, stąd w przypadku anteny na dachu "zęby" podkładki powinny się wgryźć w balche - żeby ten kontakt był jak najlepszy. Antena przy zapewnieniu tylko masy elektrycznej będzie działała - pytanie tylko jak.
Spróbuj zabrać radio do domu (załóżmy ze nie jest to srodek blokowiska i że tej anteny nie bedzie nic zasłaniało) zmontuj zestaw a antene (taką przeznaczoną na samochód) wystaw na niemetalowy dach. Masa oczywiście kabelkiem np do kaloryfera. Miernik w rączkę - masa jest - no super - a teraz reflektometr w rączkę i...... no wydaje mi sie że niewiele zdziałasz, SWR będzie raczej wysoki a z głośnika polecą zapewne trzaski i piski, a próby nawania będą zapewne też słyszalne na sąsiednich kanałach. A z tego co wiem górna zalecana granica wartości SWR to 3 - powyżej nadawanie może być niebezpieczne dla radia . A dlaczego? - antena dla dobrego działania potrzebuje przeciwwagi promiennika i im ta przeciwwaga jest wieksza tym lepiej. Dlatego za najlepsze miesce w aucie uwaza się środek dachu - przeciwaga ma wtedy największy rozmiar i ma to wpływ na SWR. Antena powinna mieć jak nalepszy kontakt z przeciwwagą i o ile elektrycznie kabelek wystarcza o tyle tu nie bedzie najlepszym rozwiązaniem - działać jakoś oczywiście będzie, no ale raczej dążymy do tego żeby instalacja była jak najlepsza.


http://www.forum.vw-passa...io-vt879,35.htm

Ja też sobie pierdykłem wczoraj antenę w dach . róznica jest kolosalna (wcześniej miałem ją na tylnym błotniku obok klapy)

[ Dodano: 18 Wrzesień 2006, 23:50 ]

nikt nie mówi, że magnesówki to najlepsze rozwiązanie do łącznosci radiowej

najlepsze ? dlaczego ?
Bo najlepsza jest dziura w dachu
Czyli nie mam co ciągnąć masy przewodem, bo nie będzie działać?

Bo najlepsza jest dziura w dachu

Chyba odwrotnie zrozumiałem, dlatego zapytałem dlaczego

Czyli nie mam co ciągnąć masy przewodem, bo nie będzie działać? Kolego będzie działać, tylko nie osiągniesz taki efektów jakbys zamonotwał antene na metalowym dachu. Działać będzie, sądze że SWR tez nie powinno zbytnio wpłynąć na Twoje nerwy W Twoim przypadku najlepsza metodą bedzie mteoda: "prób i błędów". Pozaty to calkiem ciekawe wyzwanie

Ciagnij kabel z masa smialo!!

Co do cytatu Deck'a to:
Kiedys tez mialem mobilowke na dachu, fakt, faktem dorobilem do niej 8 przeciwwag po 70 cm, masa byla ciagnieta wlasnie od kaloryfera i co? Dzialalo jak zloto!! Fakt, faktem SWR nie mierzylem ale zasieg mialem okolo 6 km, i co waznie - nie sialem na innych kanalach (!?).

73!!
.. ale sobie przeciwwagi dorobiłeś - o tym właśnie piszemy, że sama masa dopięta drucikiem dodatkowym do anteny nie ma znaczenia praktycznie jeśli zmasujesz samo radio . posatem nie wiem czy na takim smarcie dorobione przeciwwagi specjalnie ślicznie by się prezentowały

[ Dodano: 19 Wrzesień 2006, 10:43 ]
Ale tam jest element metalowy, nawet dach gdy jeszcze nie był cabrio to był z metalu. Jeden mówi, że będzie działac, inny, że nie.. co tu robić?
http://www.cb-radio.pl/phpBB/viewtopic.php?t=5300 - temat pokrewny.

Spróbuj pociagnac mase i zobacz czy takie rozwiazanie spelnia twoje oczekiwania i wszystko
Lutek, będzie działać . nikt nie mówi, że nie . dzizass ..
W sumie moje rozwiązanie jest podobne jak instalacja na rynienkę. Przeciez tutaj antena także nie ma bezpośredniego kontaktu z karoserią tylko poprzez rynienkę. Któregoś dnia zabiorę się za to, zrobię fotki i zdam relację.
P.S. Gdzie można kupić mocowanie jak mi trzeba (czyli w dziurkę) tylko, że na PL?
co do tej anteny na dachu domui masie do kaloryfera... nie lepiej do masy w gniazdku???
nie
Dlaczego nie mogę znaleźć samych uchwytów dla anten PL w dziurkę? Są rynienki, mocowania na klapę, mocowania dla anten DV, ale dla PL nie mogę znaleźć.
bo w Polsce mało jest anten na PL.. są one przeważne lepsze i droższe, a niestety Polacy kupują do zabawy najdroższe komórki a do pracy najtańszy sprzęt.. .

jest jedyna możliwość http://www.allegro.pl/ite...owe_boston.html
Rozkręciłem dziś podstawę magnetyczną od Sirio ML145 i sprawdziłem na czy to polega Jestem zaskoczony tym co zobaczyłem (masa idzie do anteny tym zewnętrznym pierścieniem oraz poprzez gwint do podstawy magnetycznej. Więc zastanawiam się czy uziemienie masy od strony radia do karoserii lub do masy akumulatora (która defacto podłączona jest do karoserii) nie załatwiłoby sprawy? Czy może jest różnica od której strony uziemia się (czy od srony radia czy od strony anteny?
antena musi mieć własną przciwwagę-masę aby działać ,ponadto ten kołnierz co o nim piszesz przewodzi sygnał masowy do transformatora impedancji w antenie.

radio też potrzebuje masę ale tylko elektryczną(do zasilania radia) a antena potrzebuje masę jako przciwwagę o dużej powierzchni zresztą było o tym na forum..
Lutek Ty i tak masz latwo... bo masz smarta z szyberdachem takim wiekszym rozsuwanym... a ja mam oprocz beemki smarta FT CABRIO z calym szmacianym dachem i wyjmowanymi panelami nad drzwiami

ale ja chyba pojde mega na latwizne i zarzuce cos takiego:

http://www.allegro.pl/ite...es_nowa_fv.html

zaczepie ja do tego miejsca co zaznaczyles (czyli boku auta/ramy)... w to miejsce podczepialem moja SIRIO ml145 na magnesie i trzymala sie naprawde zadziwiajaco dobrze

cena nie jest kosmiczna wiec mysle ze powinno wystarczyc...
mial ktos taka antenke? jak Ona sie sprawdza? czy duza jest roznica jesli jest zamontowana na boku auta i jest przekrzywiona o 90stopni (@@czywiscie w efekcie koncowym bacik bedzie w gore)?
Witam koledzy !! Już kiedyś interesowałem sie tematem CB w smarcie i nikt nie potrafił jednoznacznie określić co i jak założyć temat sam kręciłem no i... No i wykręciłem ) Uniden 520XL + LEMM AT 900 + Podstawka magnetyczna "łamana"...

http://rabit89.fotosik.pl/albumy/378045.html

A wygląda to tak Co o tym myślicie ??



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  Jaką i jak zamontować antenę na tym samochodzie
WoM2 - Wszystko o Metin2