|
Małe FAQ (autor Jędrzej Chmielewski)
WoM2 - Wszystko o Metin2 |
Niniejszy tekst to rozszerzenie i aktualizacja mojego wcześniejszego artykułu o CB radiu, zamieszczonego na innych portalach internetowych. Zawiera podstawowe informacje o CB radiu, jego zastosowaniach i możliwościach.
CB Radio to w popularnym rozumieniu krótkofalówka, a więc urządzenie nadawczo-odbiorcze dzięki któremu możemy rozmawiać z innymi osobami. Działa na na częstotliwości 27MHz, w tzw. paśmie obywatelskim, dozwolonym do użytku bez licencji. I tu ujawnia się pierwsza zaleta CB radia – nie musimy faktu jego posiadania nigdzie rejestrować. Wystarczy kupić urządzenie, zamontować je i już można rozmawiać, bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Nie ma abonamentu, nie ma opłat rocznych. CB radio przeżywa obecnie swoją drugą młodość, funkcjonując w gronie kierowców jako bardzo skuteczne narzędzie komunikacji na drodze. Dzięki CB radiu możemy dowiedzieć się o sytuacji na danej trasie, utrudnieniach a nawet o stojącym przy drodze patrolu.
Jednak zanim kupimy CB radio, trzeba poznać jego tajniki. Warto poznać przynajmniej podstawowe pojęcia, rodzaje dostępnego sprzętu oraz pewne pułapki, na jakie może trafić kupujący. Nie od rzeczy będzie też zapoznanie się z tzw. radiowym slangiem, który ułatwi nam komunikację. CB radiowcy to bowiem brać specyficzna.
Kanały do rozmowy
CB radio ma 40 kanałów. To sporo, ale na drodze przyda nam się jeden kanał, tylko kanał 19. Jest to popularny kanał drogowy, na którym kierowcy nawzajem się ostrzegają, podają informacje o sytuacji i tak dalej. Jeśli chcemy głównie słuchać to ten kanał możemy ustawić i już tego nie zmieniać. Powinniśmy pamiętać o tym, że CB radio nie powinniśmy używać do rozmowy z inną osobą na kanale 9, jest to tzw. zastrzeżony kanał ratunkowy oraz na kanale 28, który jest kanałem wywoławczym dla CB stacjonarnych. Poza tym pełna dowolność. Jadąc na drodze ze znajomym, nie używajmy też kanału 19 do normalnej rozmowy. Pozostałe są do Waszej dyspozycji.
Jakie kupić CB radio czyli czym tanie różni się od drogiego
Każdy z nas, kupując dowolne urządzenie, chciałby je mieć możliwie tanio. Dopiero na drugim miejscu stawiamy niestety funkcjonalność i jakość. I tak jest w przypadku CB radia, gdy wiele osób kupuje najtańsze propozycje rynkowe, wychodząc z założenia, że „sztuka jest sztuka”. W zastosowaniach samochodowych to wbrew pozorom nie taki zły pomysł. Kiedy popatrzymy na ceny CB radia, zobaczymy, że nawet urządzenia o podobnych funkcjach, mogą mieć skrajnie różne ceny. Z czego to wynika? Otóż do produkcji taniego sprzętu używa się tanich podzespołów i w pewien sposób oszczędza na projekcie. Oznacza to, że tanie CB radio zwykle będzie:
# mniej czułe, a więc będziemy mieli kłopoty z usłyszeniem dalszych rozmówców, # mniej odporne na skrośne (zakłócenia z innych kanałów)- innymi słowy jeśli rozmawiasz na kanale 1-szym a ktoś na 3-cim i jesteście stosunkowo blisko, to masz duzą szansę że ten ktoś 2 kanały wyżej będzie zagłuszał Ci rozmówcę, albo przynajmniej będziesz słyszał obu naraz. # miało mniejszy zasięg – tak więc Twój głos też nie będzie słyszalny zbyt daleko.
Tylko, że o ile miało to większe znaczenie w przypadku używania CB radia w domu, to już w samochodzie nie musi być tak ważne. I nie ma co się bać tego typu taniego sprzętu, on również będzie działał. Może tylko w jakichś skrajnych sytuacjach komunikacja sprawi odrobinę problemów. Z jednym zastrzeżeniem: kupno taniego używanego radia to loteria, jeśli poprzedni właściciel coś w nim zmieniał, lutował, regulował a specjalnie się na tym nie znał, to możemy dostać do ręki elektroniczny złom a nie CB Radio.
Wyposażenie CB radia
Najprostsze modele CB radia mają tylko przełącznik kanałów, squelch czyli blokadę szumów oraz pokrętło głośności. I to zasadniczo w samochodzie wystarczy. Nie trzeba nic więcej, oczywiście poza mikrofonem i anteną, żeby komunikować się na drodze. Jeśli zależy nam na lepszym sprzęcie, to powinniśmy poszukać modelu, który ma jeszcze RF GAIN (płynną zmianę czułości urządzenia) i dokładny wskaźnik poziomu sygnału. Regulowana moc nadawania również może się przydać.
Jeśli ktoś chce mieć możliwość wygłaszania komunikatów do zdezorientowanych przechodniów, to można poszukać modelu wyposażonego w funkcję PA, nazywaną w slangu CB „papugą”. Jest to możliwość podłączenia głośnika znajdującego się na zewnątrz pojazdu, i traktowania CB radia jako wzmacniacza mikrofonowego. Chętnie korzysta z tego policja czy straż miejska, głosząc swoje słowa do tłumów (kiedyś nazywało się to „szczekaczką”).
Zdecydowanie za to nie polecam sprzętu przywiezionego z Niemiec! Do pewnego czasu sprzęt tam sprzedawany miał niższą moc nadawania (1 watt) niż ten sam w Polsce. Można to przerabiać, ale w przypadku CB radia samodzielne poprawianie fabryki nie jest wskazane.
Proste radio Alan 100 posiada wszystkie niezbędne funkcje a przy tym jest stosunkowo małe
CB radio ręczne czy przewoźne?
Kiedy wybierzemy się do sklepu lub zajrzymy do aukcji internetowej, zobaczymy , że można kupić różne modele CB radia. Ręczne, czyli samodzielne urządzenia z wbudowaną anteną (wyglądają jak krótkofalówki), lub przewoźne, czyli takie które mają oddzielnie jednostkę centralną, oddzielnie mikrofon i tak dalej. W samochodzie lepiej się jednak sprawdzi ten drugi sprzęt. CB radia ręczne są wygodne w terenie, bo można je zabrać ze sobą i nadal słuchać co się dzieje w eterze, natomiast ich kiepski zasięg i słaba czułość są jak dla mnie dyskwalifikacją w aucie. Obrazowo mówiąc, mając ręczne CB radio usłyszysz komunikat o problemach na drodze z odległości 2-3 kilometrów, mając CB radio przewoźne, można usłyszeć taki komunikat już z 10 czy więcej kilometrów. A to ważne. Zasięg nadawania ręcznego CB radia jest również ograniczony, z samochodu nie przekracza on kilometra, na wbudowanej antenie. To stanowczo za mało.
Ważnym zagadnieniem jest antena. To ona stanowi o powodzeniu przedsięwzięcia i zabawy w CB radio. Oczywiście z punktu widzenia wygody najlepiej byłoby mieć małą antenę magnetyczną (trzyma się ona na dachu za pomocą magnesu). Ma ona 50 cm wysokości i łatwo można schować ją do bagażnika. Ale im krótsza antena tym gorsze warunki odbioru i nadawania. Potraktujmy więc taki sprzęt jako ostateczność. Przy okazji – częste zakładanie i zdejmowanie anteny magnetycznej skutecznie rysuje dach. Zasięg nadawania z takiej antenki nie przekracza 5 kilometrów.
Zdecydowanie lepsza i to o kilka klas jest każda antena mocowana na rynience czy na uchwycie. Zapewni znacznie lepszy odbiór i nadawanie. Przy dobrze zestrojonej instalacji będziemy słyszeć stacje bazowe odległe o kilkadziesiąt kilometrów a sami powinniśmy być słyszalni przynajmniej na 15-20. Na drodze to jest wystarczająco.
# Najtańsza antena magnetyczna CB-20 - za 50 złotych daje kilka kilometrów zasięgu. Dlatego lepiej dołożyć 30-40 złotych i kupić antenę nieco dłuższą.
Bardzo ważna czynność - Strojenie anteny w samochodzie
Coś, o czym wiele osób zapomina, to zestrojenie anteny. Jest to stosunkowo prosta czynność, dla osoby która wie jak to zrobić. Strojenie można powierzyć fachowcom, w zależności od regionu kraju kosztuje to od 30 do 100 złotych. Nie oszczędzajmy na strojeniu!. Dobrze zestrojona instalacja w samochodzie, to gwarancji dobrych parametrów nadawania oraz bezpieczeństwo sprzętu. W skrajnych przypadkach źle zestrojona antena doprowadzi do spalenia koncówki mocy w CB.
Mały słownik pojęć CB radio:
# squelch - blokada szumów podczas braku sygnału nadawczego na danych kanale. Jest to pokrętło, którym regulujemy siłę sygnału która "przebije się" przez blokadę. Przydatne gdy nikt nie rozmawia (nie słyszymy szumów) oraz gdy na tym samym kanale ktoś nadaje ale bardzo daleko (nie musimy go słuchać gdy my rozmawiamy z kimś kto jest blisko)
# mikrofon ze wzmocnieniem - mikrofon posiada mały wzmacniacz który pozwala uzyskać mocne brzmienie. Zwiększa nieco zasięg, ale powoduje większe skrośne. Dla fanatyków odmiana z echem (jak najbardziej poważnie - echo można często posłuchać na cb radio, ale do naszych zastosowań to zbędny gadżet chyba że trafi się w komplecie w używanym zestawie!)
# s-meter - miernik siły sygnału , najczęściej diodiowy, chociaż zdarzają się, zwłaszcza w lepszym sprzęcie, wychyłowy. Typowe pytanie osób które sprawdzają siłę sygnału to "ilę Ci palę" albo "ile mam esów". "Esy" to slangowa siła sygnału. Mówi się np. "palisz mi 9 esów" , co znaczy, że sygnał jest w miarę silny. "masz u mnie plus 30" oznacza maksymalny sygnał. "7 esów" oznacza nieco słabszy sygnał, "3 esy" to już naprawdę kiepsko.
# rf-gain ("er-ef-dżejn")- bardzo przydatne pokrętełko w CB radiu, zmniejsza ono płynnie jego czułość. Przydaje się gdy blisko na innych kanałach pracują silne stacje. Wtedy mogą zagłuszać rozmówcę, i takie pokrętełko sprawi że będą mniej uciążliwe.
# skrót mocy - pozwala płynnie lub skokowo zmniejszyć moc nadawania. W lepszych radyjkach jest to wyposażenie standardowe, w gorszych można dorobić. I często się takie dorobione spotyka. Przydatne podczas pracy w zatłoczonym eterze, gdy nasz rozmówca jest zlokalizowany blisko nas, wtedy nie utrudniamy życia innym cb-radiowcom. Skrót mocy może być płynny lub skokowy.
# skrośna - zakłócenia z innych kanałów, powodowane przez blisko zlokalizowane nadajniki. Skrośne były zmorą w czasach gdy nie było telefonów komórkowych a mnóstwo ludzi używało CB radia. Obecnie jest nieco lepiej ale skrośne potrafią ostro zdenerwować podczas dalekich łączności, gdy nagle z postoju jakiś taksówkach pod domem włączy dopał (i wtedy przydaje się 400 kanałów radiu bo można odskoczyć daaaaleko w bok).
# bandy - to podział częstotliwości CB radia. Różne radia mają różne bandy (oznaczane literkami A,B,C,D i tak dalej, zależy ile takich band radio ma). Banda podstawowa to standardowy zakres częstotliwości CB Radio. I teraz jeśli rozmawiamy z kimś kto ma również więcej band to możemy mu powiedzieć "daj dwie w lewo" co oznacza, że z bandy np. "C" ma się przełączyć na bandę "A" na tym samym kanale.
# DW (dual watch) - funkcja CB Radia pozwalająca na nasłuchiwanie dwóch kanałow naprzemian. Jeśli na którymś coś się pojawi to radyjko pozostanie na tym aktywnym kanale.
# Szybka dziewiątka/dziewietnastka – przełącznik w CB radiu pozwalający szybko wejść na kanał ratunkowy lub drogowy.
# Ręczniak (nazywany też czasem ręcznikiem) – CB radio przenośne. Zwykle nieco słabiej wyposażone niż radio przewoźne lub stacjonarne, do zalety należy łatwe przenoszenie. Na zwykłej antenie gumowej bardzo słaby zasięg,(do kilku kilometrów) nieco lepszy na antenie teleskopowej.
Kanały specjalne
CB radio posiada w standardowym wydaniu 40 kanałów. Jednakże kilka z nich jest zastrzeżonych do wykorzystywania w ściśle określonym celu.
# kanał "9" to kanał zastrzeżony dla sytuacji ratunkowych. Innymi słowy nie wolno na nim normalnie rozmawiać, natomiast można jak najbardziej prosić o pomoc w razie wypadku. W niektórych regionach kraju na tym kanale prowadzi nasłuch straż pożarna, w innych ochotniczo CB radiowcy, którzy w razie czego przekażą informacje. Przydatne gdy zawiedzie komórka. Policja NIE MOŻE używać CB radio więc jej tam nie ma. Ze względu na skrośne nie jest zalecane rozmawianie na kanale 8 i 10.
# kanał "19" jest kanałem drogowym, na którym mozna się ustawić podczas jazdy na trasie. Normalna rozmowa można prowadzić ale na tym kanale raczej można posłuchać różnych ciekawych komunikatów, na przykład o misiach.
# kanał "28" to kanał wywoławczy. Na nim nie wolno rozmawiać, za to prowadzi się nasłuch i woła się stacje. Innymi słowy jeśli nie mamy ze znajomym umówionego kanału to normalnie ustawiamy się na 28 i czekamy aż ktoś nas zawoła. Obecnie znaczenie kanału 28 zmalało, w niektórych miastach jest on inaczej określony, dlatego warto sprawdzić który kanał jest wywoławczym zanim zaczniemy nadawać.
# kanał "2" jest tradycyjnie zarezerwowany dla taksówek.
CB radiowy slang
Pierwsza i podstawowa rzecz: w komunikacji CB radio nie uzywa się zwrotów typu pan/pani tylko kolega/koleżanka! Czyli zwracając się do kogoś mówimy „Kolego, powiedz mi jak sytuacja na wlocie do Poznania”
# "ogólne Bydgoszcz, ogólne Bydgoszcz, tu mobil Kojot Wrocław szukam ulicy Sandomierskiej" - taki komunikat można usłyszeć na kanale 19, a oznacza to że ktoś z Wrocławia, o ksywie Kojot, jadący samochodem, chciałby pomocy w znalezieniu jakiejś ulicy. Słowo mobil lub mobilek oznacza oczywiście samochód.
# "Kojot, daj na trzydzieści dwa" - również na 19 kanale ktoś odpowiada, i prosi aby Kojot przeszedł na kanał 32, tam będzie prowadzona dalsza rozmowa. Może się zdarzyć że kanał jest zajęty, wtedy woła dalej "Kojot, daj trzy do góry", co oznacza że Kojot powinien ustawić się na kanale 35.
# "Ogólne, w Warszawie na Armii Krajowej za mostem w stronę Bemowa stoją federalni" (inne warianty to "stoją misie z suszarką" , "niebiescy", "gumisie z patelnią" ) i tak dalej. Krótko mówiąc jest to ostrzeżenie o policjantach z czymś do mierzenia prędkości. Suszarka oznacza radar ręczny, patelnia to już niespotykany chyba radar stacjonarny.
# "Ogólne, dwa kilometry za Płońskiem w stronę Gdańska kilka krokodyli" - to określenie na Inspekcję Transportu Drogowego, niestraszną posiadaczom samochodów osobowych, ale z zamiłowaniem kontrolującą kierowców ciężarówek. Czasem są zwani "gadami". Jeśli ktoś mówi że "gryzą" to oznacza, że prowadzą bardzo szczegółową kontrolę a wtedy drżyj kierowco TIRa. Krokodyle albo miśki mogą zajmować się "ekologią" lub "sprawdzać red bula" co oznacza, że kontrolują czy kierowca napędza swój pojazd ropą z horrendalnie wysoką akcyzą czy zdecydował się na olej opałowy ze swej natury bezakcyzowy.
# "Brek" (od ang. break) - oznacza prośbę o wpuszczenie rozmówcy na kanale do rozmowy. Zwykle jest tak, że między kolejnymi wypowiedziamy robi się pół sekundy-sekundę przerwy, wtedy właśnie jest szansa włączyć się do rozmowy wołając "brek, brek". Jeśli właśnie kupiłeś i założyłeś CB radio to zapewne będziesz chciał wiedzieć jak daleko sięga twój sygnał więc owe "brek brek" będzie ci często potrzebne A jak już ktoś Cię wpuści do rozmowy (mówi wtedy "daj brek") to ty dajesz: "cześć koledzy/koleżanki, testuje sprzęt, nadaje z mobilka z Pruszkowa, skąd jesteście i ile wam palę?" . Tłumacząc to na polski: mam nowo założone cb radio w samochodzie i sprawdzam jak i gdzie mnie słychać, z jaką siłą. No i koleś może wtedy odpowiedzieć: "modulacja 4, 7 esów, jesteśmy z Brwinowa". Znaczy się że w miarę słychać, sygnał nienajlepszy jak na taką niedużą odległość ale może odbiorca tez siedzi w samochodzie?
# Sprawdzić gdzie nas słychać można też na kanale „28” wołając „ogólne, ogólne, tu mobilek Zdzisiek z Yelonek, sprawdzam gdzie mnie słychać”. W odpowiedzi powinno się usłyszeć np. „Wola 9 esów” , „Praga 5 esów” . Zdarzają się dowcipnisie i usłyszysz „Ursynów plus 30” (co jest oczywiście niemożliwe do uzyskania z samochodu).
# „Plus 30” to zwrot oznaczający, że siła sygnału nadawcy jest 100%, na niektórych CB radiach jest to oznaczone właśnie jako +30
# "Patrz jaka Kobra" można usłyszeć czasem w trasie. Kobra to określenie na panią świadczcącą usługi seksualne przy drodze , zwaną inaczej TIRówką.
Uwaga Zanim zaczniesz nadawać posłuchaj co i w jaki sposób mówią inni. Pozwoli Ci to osłuchać się ze slangiem i sposobem mówienia.
Wyprzedzanie z CB radiem czyli jak się wołać
Pomimo, że sporo urządzeń CB jeździ w samochodach osobowych, to jeśli chodzi o ciężarówki, CB jest tam praktycznie na wyposażeniu obowiązkowo. Dlatego jadąc osobówką, możemy się porozumieć z kierowcą takiej ciężarówki bez problemu, na przykład chcąc go wyprzedzić. Powinniśmy zacząć od próby kontaktu w ten sposób:
# "Kolego z firmy XXX (tu nazwa z naklejek na ciężarówce) czy mnie słyszysz?" . Zamiast firmy możemy spróbować podać nazwę jego samochodu. Nie stosuje się wołania po numerach rejestracyjnych. Po potwierdzeniu powinniśmy w kulturalny i wyważony sposób poprosić go o potwierdzenie sytuacji na drodze i umożliwienie wyprzedzenia: # "Jadę właśnie za Tobą małym samochodem, jak sytuacja z przodu? Czy jest szansa na wyprzedzanie? Puścisz mnie?" - lub podobnie. Wskazane jest zachowanie kultury i taktu, jeśli damy człowiekowi do zrozumienia że nas tylko irytuje swoją jazdą po drodze, gdzie my jedziemy, może nam utrudniać a wręcz uniemożliwić wyprzedzanie. Warto też zrozumieć, że jedzie dużym samochodem, który zupełnie inaczej się zachowuje na drodze niż osobówka.
Z nami te numerki
CB radiowy slang to również cały szereg numerków, które używa się jako skróty pewnych typowych powiedzień. Na przykład pod koniec rozmowy możesz usłyszeć "no to siedem trzy dla Ciebie", co oznacza "pozdrawiam". Ot takie radiowe zwyczaje. Parę podstawowych numerków warto znać:
# 51 - nie daj im się (nie daj się złapać) # 73 - pozdrowienia - zwykle na koniec rozmowy # 88 - kiedyś często słyszane podczas rozmów z płcią przeciwną, oznacza buziaka Na radiu bywa wesoło
Nie raz i nie dwa CB radio nie tylko służy do komunikacji, ale może być też dobrą rozrywką. Niektóre teksty, które można tam usłyszeć, rozśmieszają do łez. Oto kilka przykładów z grupy pl.cb.radio zapożyczonych ze strony cb.nio.pl
"Ooooooo, dzisiaj pogotowie seksualne ma wolne." Bez komentarza, chodzi oczywiście o częstochowską Kobrę.
- *******, *******, Marek widziales tego ***** w Nexii ? chyba ślepy jest ****** jeden ! - panowie ... nie rzucajcie tu hip-hopem ... z dzieckiem jadę.
Dwa tygodnie temu jadąc na Wałbrzych, takie w pewnym momencie mięsiwo leciało że nie wytrzymałem i powiedziałem że "sami nie jedziecie w szoferce buraki ..." Obrazili się, nie zgadniecie na co ... na *szoferkę* że oni nie siedzą w szoferce tylko w kabinie rozbroili mnie ... Więc im uświadomiłem, że z takimi tekstami to siedzą buraki w szoferce, a w kabinie siedzi kierownik.
- "Jak most Grota? Stoi ... ?" - "A co ma robić pewnie, ze stoi - jak od kilkudziesięciu lat!"
"Ooo, dzisiaj piąteczek! Czas na adwentowe ciupcianie!"
- "Pije piwko i zaraz spadam." - "To zostaw mi trochę tez sie napije." - "Dobra zostawię ci pusta puszkę to sobie wyciśniesz ..."
- "K.... mać! Wiozę cały samochód mięsa i jak tak dalej pójdzie to mi to wszystko zgnije zanim dojadę do Krosna" - "To zjedź na pierwszy lepszy parking i przerobimy na tatara, będzie niezła impreza." W tym momencie włącza się ktoś trzeci: - "To ja się dołączam." Na to koleś który zaproponował imprezkę: - "No ale jak tak, na krzywego ryja?" Gościu odpowiada: - "Spoko, spoko. Jadę prosto z Żywca i z taką ilością browarów, że możemy do Wielkanocy imprezować."
- "K**** idioto wyłącz te halogeny." - "Co za k**** słowo obraźliwe na halogenach jedzie ja pier****." Na to gościu z auta który miał włączone halogeny: - "K**** zachowujecie się jak banda kretynów."
"Krokodyle się tak wiercą, że zaraz zniosą jajka."
"Jak tam dzisiaj betony wyglądają?" - odpowiedź: "Czysciutku." Chodziło oczywiście o nasza A4 do granicy.
Rozmowa dwóch kierowców: - "Rychu - uważaj bo policja za tobą jedzie." - "Jedzie bo ma paliwo jeszcze." :] (tutaj słychać prześmiewczy śmiech)
- "Kolego z czerwonego Mana czy mógłbyś włączyć radyjko, bo chciałem o coś zapytać?"
- "Uwaga mobilki, trasa Krosno-Przemyśl, na wysokości XXX kilometra znów krawaciarz przygarnął kropka ..." (krawaciarz oznacza kierowcę samochodu z kratką, zwykle handlowca, repa czy przedstawiciela handlowego). Oczywiście z załapałem o co chodzi jak zobaczyłem skasowanego seicento. To pod czarnym punktem ... Powiem, że jedno z lepszych określeń tych czarnych kropek na pomarańczowym / zielonym tle.
- "Uwaga, miski stoją w XYZ!" - "A tam można jechać 50 czy 70?" - "Nie wiem, jedz 70, jak cię złapią to mi powiedz."
Dziewczyna i gość: D - "Michał Michał!" (cisza) D - "Michał Michał!" G - "Może być Darek? Powiem tylko, ze seksy jestem."
Kolego z Volvo co na halogenach jedziesz, jeszcze sobie k**** światło w kabinie zapal to ci widniej będzie.
Dzisiaj jakiś kierowca na "gierkówce" śpiewał: "Czy ktoś słyszał? Czy ktoś wie? Gdzie się chowa ITD."
- "Koledzy ... jak tam droga do Buska?" - "Kolego ... Buzek to teraz w Łodzi mieszka, jak tam dojedziesz to sie zapytaj."
Najpierw przy wylocie z Częstochowy: "Koledzy daleko ten korek jest?" "Do świateł kolego." Za chwile inny kierowca: "W Siewierzu." No i później było tak ślizgo, że wyszło, że miał racje.
I gdzieś pod Siewierzem: "Kacper! Kacper! Kacper jesteś na radiu?" "Nie nie ma go. Wsiadł na wielbłąda i odjechał."
"Widziałeś jak ładnie przeciągnąłem ją wodą?" Zwrot z dialogu kierowców przewożących buraki po tym jak wjechał w kałużę i oblał kobietę wodą.
"Jak wygląda Łowicz?" - I tu ktoś zgodnie z faktem odpowiedział "Ciemno jest, nic nie widać!" Oczywiście pytający szybko zripostował, "że bardzo k**** śmieszne."
Pierwszy kierowca : - "No ciągnij Józek, ciągnij." Józek : - "No ciągnę ..." X z eteru: - "Coś kiepsko ciągniesz jak jeszcze może gadać." Dwóch kierowców ciężarówek którzy wcześniej umówili się, że będą się wyprzedzać.
Rozmowa dwóch kierowców: X: "Patrz Heniek, taki mróz a Kobra* stoi." Y: "No, 20 lat temu jak zacząłem jeździć to ona stała i mi też stał, teraz ona nadal stoi a mnie już nie." *Kobra - pseudonim artystyczny kobiety która stoi na parkingu dla TIR-ów w celach zarobkowo - rozrywkowych.
"Może ktoś się zatrzyma i powie tym miśkom, że niech sobie pojadą, bo tylko zmokną, a i tak każdy ma radio i wie, że stoją."
"Ty Józek, pość trochę tych umysłowych, bo się do pracy poopóźniają."
"Naprowadzacz" do mobila: - "Kolego, nie ma w tym mieście ul. Wandy, jest tylko osiedle Wandy." A drugi głos: - "A to wszystko przez to, ze Niemca nie chciała."
Podsumowanie
Ostatnimi czasy CB radio przeżywa swój renesans ale oznacza to też pojawienie się tam osób, które nie mają pojęcia jak tego sprzętu używać ani nie znających podstawowych zasad komunikacji ani wychowania. Dlatego stosowanie powyższych zasad ułatwi wszystkim "radiowe" życie i pozwoli lepiej zżyć się z radiowymi znajomymi.
Przydatne linki # www.cb-radio.pl - rozbudowana strona o CB radiu. Aktywne forum dyskusyjne, dużo porad i pomocnych osób. Warto odwiedzić.
Jędrzej Chmielewski - www.francuskie.pl Zobacz źródło.
Wspaniała robota GUT Już biorę się za edukację
„Plus 30” to zwrot oznaczający, że siła sygnału nadawcy jest 100%, na niektórych CB radiach jest to oznaczone właśnie jako +30
Tu jest błąd
S9 to 100% sygnału , +30dB do o 30dB wiecej od sygnału maksymalnego.
Def.
w niektórych jest nawet więcej... z tym że co innego raport S9, a co innego odczytanie siły sygnału na wskaźniku: 9+30dB
To powinno oznaczać to samo jeśli ma te same jednostki... Def.
Tu jest błąd Exclamation Nie jestem autorem tego tekstu i nie mam praw do jego modyfikowania (prawa autorskie). Tak w razie czego. P.S. w "ferie" stworzymy swoje FAQ (?)
To powinno oznaczać to samo jeśli ma te same jednostki... Def.
Def, ale to nie jest to samo. W raportowaniu masz skalę S (strength) od 1 do 9 gdzie każda cyfra ma przypisaną konkretną informację, podobnie jak i skala R (readability)... to jest po prostu umown opis łączności, gdzie operator subiektywnie ocenia jakośc transmisji.
natomiast w radiach na s-metrze masz skalę sygnału w dB od 0 do 9+30... a na wskaźnikach wychyłowych umownie +50.
i tak jak możesz odczytać ze wskazań 0 esów, to w raporcie nie podasz S0 bo nie ma takiego raportu.
wiem ale S1 oznacza brak sygnału(nieczytelny), a przy S9 powinien zniknąć całkowicie szum (maksymalny sygnał) a te +30 itp. to tylko informacja od sprzetu o ile jest syganał silniejszy opd maksymalnego , w końcu już różnicy nie słychać od S9 w zwyż .. chyba że mamy źle wyskalowany S-meter..
W dzisiejszych czasach gdy mamy nowoczesne dokładne radiostacje podaje sie w raporcie także sygnał większy od S9 , nawet modele ICOM 756 w zwyż mówią taki raport po naciśnięciu przycisku.
na wskaźnikach sygnału 'S-meter' jak sama nazwa wskazuje są podane jednostki w S a nie w dB , co najwyzej większe od 9 mają decybelowe 'wsparcie'. W końcu sygnał 9 dB S/N byłby bradzo słabym sygnałem bardzo słabo słyszalnym,a oficjalnie to max ,wiec to co jest na wskaźnikach to napewno S-jak strenght . Def.
to tylko informacja od sprzetu o ile jest syganał silniejszy opd maksymalnego , w końcu już różnicy nie słychać od S9 w zwyż
różnicę słychać... jak ci się odbiornik zatyka...
btw. 1s to ile dB?
ech... to niedobry odbiornik .
Szczeże powiem że przeliczenie jest chyba niemożliwe , choć myślę ze to bedzie zero decybeli bo nie ma żadnego sygnału użytecznego.
Def.
wiesz.. jak masz antenę sąsiada 12m obok swojej... w zasadzie jeden fabryczny odbiornik miał wystarczającą automatykę: jackson, drugi to mój obecny richard, ale ten jest po przeróbkach.
ja pytałem ile dB składa się na jednego esa? ktoś z moich znajomych kiedyś ogólnikowo rzucił liczbę 7, ale nie wiem jaka jest rzeczywistość.
Mój prosty Alan 100 ,nie daje sie przesterować niczym( zetknięcie anten nie powoduje żadnego efektu zniekształceń dzwięku), ale odporność na sygnały boczne ma bardzo bardzo złą , podobnie jak Onwy itp.
Def.
Mój prosty Alan 100 ,nie daje sie przesterować niczym( zetknięcie anten nie powoduje żadnego efektu zniekształceń dzwięku),
Def.
aż tak głuchy jest...?
Moze to naiwne pytanie, ale...
czy w Polsce bedzie dzialalo radio CB kupione w USA i przeznaczone na rynek amerykanski? Czy nie bedzie jakichs problemow z roznica w czestotliwosciach?
Pozdrawiam,
Ted
Moze to naiwne pytanie, ale...
czy w Polsce bedzie dzialalo radio CB kupione w USA i przeznaczone na rynek amerykanski? Czy nie bedzie jakichs problemow z roznica w czestotliwosciach?
Pozdrawiam,
Ted Nie jestem żadnym specem - wszystko i tak na pewno wyjaśni Ci DEF. ale USA i Polska mają kompatybilne częstotliwości (zdaje się) i ich radia mogą chyba bez żadnych przeróbek pracować u nas, ale podkreślam - nie mam 100% pewności - Def. odpowie "z gwarancją" Pozdro i 73 !!!
Moze to naiwne pytanie, ale...
czy w Polsce bedzie dzialalo radio CB kupione w USA i przeznaczone na rynek amerykanski? Czy nie bedzie jakichs problemow z roznica w czestotliwosciach?
Pozdrawiam,
Ted
Po przestrojeniu z piątek na zera będzie działało. klik .
Firth 73!
Ps. W Polsce i Rosji przyjęto standart " zero" tzn. że że częstotliwości poszczególnych kanałów kończą się dziesiątkami kHz, natomiast w USA i pozostałych obowiązuje standart "piątek" i częstotliwości kanałów kończą się wartością 5 kHz. I tak podstowa czterdziestka u nas to 26,960 - 27,400 Mhz a w "piątkach" 26,965 - 27,405 Mhz.
Zapraszam też tutaj zwłaszcza do tematów przyklejonych. Ciebie cezar1966 również.
Dzieki bardzo za szybka odpowiedz.
Rozumiem, ze da sie to zrobic szybko i tanio.
Pozdrawiam,
Ted
Czy szybko to zależy od modelu a czy tanio to od serwisanta.
Firth 73!
Moze to naiwne pytanie, ale...
czy w Polsce bedzie dzialalo radio CB kupione w USA i przeznaczone na rynek amerykanski? Czy nie bedzie jakichs problemow z roznica w czestotliwosciach?
Pozdrawiam,
Ted
kolego radia w usa pracuja na rastrze "5" a u nas pracuje sie na rastrze "0" to jest najwazniejsza roznica co do innych to wszystko zalezy jakie radio niektore maja po prostu wieksza moc niz jest dopuszczona u nas
Ted[/quote] co do innych to wszystko zalezy jakie radio niektore maja po prostu wieksza moc niz jest dopuszczona u nas[/quote]
Dzieki kolego - z tego co czytalem to "klasyczne" SiBiki nawet w USA maja moc ograniczona do 4 W. Znalazlem w internecie dane radyjek, ktore nadaja na tych samych zakresach co CB, ale maja o wiele wieksza moc (25-30 W), ale na to chyba trzeba miec u nas pozwolenie (?).
Pzdr,
Ted
Tak jak koledzy piszą, tylko przestroić nieco syntezer i każde radio z USA będzie dobre w Polsce. Def.
[ Dodano: Wto Sty 17, 2006 9:54 am ]
Trochę poszperałem po necie i okazało się, że w USA są dostępne tylko radyjka z modulacją AM lub AM/SSB podczas gdy europejskie mają zazwyczaj AM/FM.
Przykładem mogą być radyjka Midland 1001Z czy też (chyba) Uniden 520 XL, których nazwy pojawiają się na tym forum.
Czy ktoś może mi powiedzieć co to praktycznie znaczy dla uzytkownika w Polsce? Czy warto kupować coś takiego do Polski?
Pozdrawiam,
Ted
Tzn. że nie pogadasz w FM ale i tak mało się w nim rozmawia a niektórzy wcale .
Firth 73!
Skoro AM wystarcza to po co w europejskich modelach jest zawsze opcja FM?
Bo modulacja FM jest lepsza od AM i kiedyś był pomysł aby przejść na FM ale nie zabardzo się przyjeło przynajmniej u nas.
Firth 73!
dzięki za szybką odpowiedź.
O ile rozumiem to podstawą jest modulacja AM (z samochodu) a SSB jak się chce rozmawiać na daleki zasięg (np. stacja bazowa w domu)? I można spokojnie kupić te radyjka co nie mają FM-ki?
Pozdrawiam,
Ted
I można spokojnie kupić te radyjka co nie mają FM-ki? Można, można.
73!!!
To jak to jest - skoro w Polsce są "zera" a za granicą "piątki" to jak można się komunikować ze stacjami zagranicznymi na SSB?
Pozdrawiam,
Ted
Z zagranicznymi stcjami na SSB komunikujemy się w "piątkach" zazwyczaj cb z SSB mają możliwość przejścia płynnego z "piątek" na "zera" z poziomu gałek lub przełącznika.
Firth 73!
a czy kolega mógłby podać przykład takiego radyjka z SSB?
Pozdrawiam,
Ted
Rozumiem że pytasz o takie w USA to np: tutaj z rodziny Alana 555.
Firth 73!
8001 , 9001 , Lincoln , Jackson , Super Cheetach i tona innch
Rozumiem że pytasz o takie w USA to np: tutaj z rodziny Alana 555.
Firth 73!
GALAXY DX 2517 - fajne jest, "10 Meter AM/FM/SSB Amateur Radio Manufacturer's Suggested Retail: $499.95 Your Price Only: $459.88!"
ale ono ma moc "RF Power Output 25W: USB/LSB 10W: AM/FM/CW" wiec to chyba nie jest CB i w USA (to na pewno, a chyba i w Polsce) potrzebna jest licencja.
No i ta cena....
A co sądzicie o modelu Midland 79-290?
wkleiłem nie ten link chodziło o ten tutaj , a na tamten wymagana jest licencja krótkofalarska. A ten Midland wygląda całkiem sympatycznie.
Firth 73!
Tez tak mysle, ale w Polsce tych Midlandow chyba nie ma...
Może i nie ma ale jak przywieziesz to będzie.
Firth 73!
Taka lekka sugesti do poprawienia tego textu
# Ręczniak (nazywany też czasem ręcznikiem)
tak sobie wychwyciłem
znam takie komunikaty liczbowe(niektore nie byly wymienione): 51 - nie daj sie zlapac 55 - powodzenia 73 - pozdro 88 - ucalowania 99 - spadaj, zjeżdzaj Za granica uslyszycie kombinacje np. 128 - czyli 55+73 oznacza powodzenia i pozdrowienia
|
|