ďťż

Witam wszystkich
Jak widać mam na imię Marian, z cb do czynienia mam juz od blisko 7 lat, a wynika to z mojej pracy za kółkiem. Dotychczas jeździłem busikami na przesyłkach drobnicowych na jednej z wielkich spedycji i wszystko było cacy w związku z użytkowaniem cb, lecz pracodawca zaczął lecieć w kulki (z kasą jak zwykle), a więc trzeba było szukać dalej. Dzięki posiadanym jeszcze z czasów wojska kategoriom prawka na duże auta trafiła się fucha, którą mam rozpocząć od nowego roku. Tak więc mam do Was pytanie odnośnie montażu cb w ciężarówce, gdyż jestem zielony w tym temacie. Wiem tyle że jest inne napięcie, a problem ten można rozwiaząć za pomocą redukcji napięcia. Tak więc w miarę możliwości proszę Was o odpowiedzi na pytania i ewentualnie jeszcze coś o czym powinienem wiedzieć:
I. Jaką redukcję kupić,
II. Czy można za redukcją napięcia zamontować wtyczkę do zapalnicznki, bo chyba w ciężarówce w zapalniczce również jest 24V? (taki pomysł nasunął mnie się w związku z zapowiadanymi częstymi zmianami aut, przynajmniej na początku),
Tak więc jeszcze podam auta, które to posiada ten że przyszły pracodawca, gdyż może ktoś w czymś takim montował sprzęt cb, a może jeździ: Daf Lf, Mercedes Atego, kilka Scanii oraz Volvo FH12.
Będę bardzo wdzięczny za okazaną pomoc. Pozdrawiam


1. Obstawiam, że na 90% radio CB będziesz już miał zamontowane
2. Nie wiem jak w modelach które podałeś, ale montowałem CB w renault premium które w miejscu montażu miało już kabelki z napęciem 12V. Do jednej pary podłączone było to inne radio (audio ), a do drugiej właśnie podłączyłem CB

A tak na marginesie, jeżeli 12V nie będzie. Nie wiem czy 24V w ciężarówkach nie jest przypadkiem uzyskiwane przez szeregowe połączenie dwóch aku 12V. Wtedy byłaby to tylko kwestia pociągnięcia kabla bezpośrednio do CB. Ale niestety nie mam doświadczenia z takimi pojazdami i nie wiem jak to jest rozwiązane.
Dwa dwunastowoltowe akumulatory- tak to działa w ciężarówkach. Większość ma gniazdo zapalniczki 12V, ale np. Mercedes Atego ma 24V
Wielkie dzięki koledzy za rozjaśnienie sprawy, zapewne w większości nowszych aut jest już na 12V. Zawsze to juz coś wiem, ewentualanie podjedzie się do fachowców, a oni doradzą, zadziałają i powinno być git. Pozdro


O ile są to auta w miarę nowe, to nie ma problemu. masz wtyczki takie i takie. W starszych autach wystarczy otworzyć skrzynkę bezpieczników i miernikiem znaleźć 12 V. Zawsze jest. O ile nie chcesz się bawić, to załóż już wspomniany reduktor napięcia. Jaki?? Obojętnie. Jest to tak proste urządzenie i tyle tego jest na rynku, że na 99% nie będzie z nim problemów. Oczywiście do reduktora możesz również podłączyć wtyk zapalniczki.

73!!!
PS. Na pewno w trucku będzie zwykłe radio samochodowe, więc tam zazwyczaj jest 12 V. Radia 24 V są bardzo rzadko spotykane
Z podłączaniem CB pod akumulator (w Tatrach np tak było że widziałem instalacje gdzie zasilanie było poprowadzone z jednego akumulatora) to radzę uważać. Bywało w specyficznych sytuacjach że odwracała się polaryzacja napięcia lub pojawiało się 24V na radiu - co skutkowało sfajczeniem radia.
Z mojego doświadczenia najlepiej zakupić (jeśli jeżdzi sie jednym autem) przetwornicę napięcia. Musi mieć przełożenie z 24V na 12V i wydolność prądową ok 5 A (liczę z małym zapasem). Poza tym na duże auta dawać radzę krótkie anteny o stalowym elastycznym promienniku - miejsze ryzyko uszkodzenia. (DV z włóknem szklanym raczej odpadają)

Poza tym na duże auta dawać radzę krótkie anteny Ja mam długą antenę

73!!!
truckmaniac, napisałem "radzę" co nie oznacza że nie można mieć długiego bata. Długiego bata łatwiej uszkodzić, gdzieś zahaczyć, a tu już sama wysokość będzie wpływać na zasięg.
Ale i ja miałem przypadek ze trafiłem bondem na osobówce w gałąź przy 120km/h, antena lekko ucierpiała...
Ja tam generalnie się nie znam. Ja uderzam anteną praktycznie o wszystko poniżej 4,30 - 4,40. Antena żyje, jest sprawna i nawet nie odkształcona

73!!!
No bo to wszystko zależy od wielu czynników: szybkości, rodzaju materiału z jakiego masz promiennik (elastyczności), miejsca którym trafisz anteną w przeszkodę (a nawet chyba od jej rodzaju)...
Moja się zgieła, a że trafiłem jakoś tak z 20cm od szczytu to jeżdziłem potem z takim pogrzebaczem co na osobówce i antenie na środku dachu nie wyglądało najlepiej...

o wszystko poniżej Powyżej
Zastanowiłem się, faktycznie
truckmaniac,

Oczywiście do reduktora możesz również podłączyć wtyk zapalniczki.

W przypadku gdy bym tak zmonowany sprzęt podpiął pod gniazdo zapalniczki 12V, czy wszytko będzie ok, czy reduktor że tak powiem nie będzie pracował, czy może jednak coś się może sfajczyć??

maser81,

Musi mieć przełożenie z 24V na 12V i wydolność prądową ok 5 A (liczę z małym zapasem).
Rozumiem, że kupić reduktor z przynajmnij 5A?

Co do anteny, posiadam Sirio AS100, przeważnie na uchwycie siedzi, ale w razie zmiany auta jest do niej również i magnesik.
Nie próbowałem nigdy podłączać reduktora pod 12 V, więc nie wiem. Tu musiałby odpowiedzieć ktoś, kto się para elektryką. Jednak napięcie w gnieździe zapalniczki możesz bardzo łątwo sprawdzić "domowym" sposobem. Weź zwykłą żarówkę 24 V i dwa kabelki. Podłącz i sprawa jasna. Jeżeli świeci mocnym światłem, to masz 24 V, jeżeli światło jest słabe, to masz 12 V. Wówczas nie wsadzasz reduktora, tylko podłączasz radyjko bezpośrednio

73!!!
A przypadkiem w gniazdkach trucków nie ma w standardzie 12V ?

A przypadkiem w gniazdkach trucków nie ma w standardzie 12V ? Jak już pisałem. W nowych zazwyczaj jest to standardem. W starszych różnie to bywało, ale bardzo często ich nie było.

73!!!

A przypadkiem w gniazdkach trucków nie ma w standardzie 12V ?

W premiumce w której montowałem CB standardowe gniazdo zapalniczki miało 24V. Bliżej kierownicy było drugie gniazdko w którym było 12V, alemiało ono niestandardowy kształt. Raz w życiu takie widziałem i szczerze mówiąc nie mam pomysłu co do tego można podłączyć

Bliżej kierownicy było drugie gniazdko w którym było 12V, alemiało ono niestandardowy kształt. Raz w życiu takie widziałem i szczerze mówiąc nie mam pomysłu co do tego można podłączyć Harry_man, nie pamiętam, jak to jest w Premiumce, ale podejrzewam, ze jest to takie dużo mniejsze gniazko. Na większości stacji paliw, na stoiskach z akcesoriami, można kupić przejściówkę z tego, na klasyczne gniazdo. Podobne rozwiązanie stosowano w Scanii.

73!!!
Kurcze, kupić miernik z biedronki za 20zł podłączyć i sprawdzić! (patent z żarówką nie jest pewny! - sam wkładałem żarówkę 12V do rometa i świeciłą znacznie lepiej niż orginalna 6V) Taki miernik powinien być na wyposażeniu wszystkich co bawia się w elektryków w aucie!
Poszukałem linków do przetwornic:
http://sklep.avt.com.pl/g...35a4d1a4559d822
http://sklep.avt.com.pl/g...35a4d1a4559d822
Pierwsza jest bardziej uniwersalna (ale do odbiorników o małej mocy - CB 4W spokojnie pociągnie z małą rezerwą. Druga ma większą wydajność raczej do CB 10W ( i to z zapasem)...
Oba linki sa dla przykładu jak to wygląda.
Takie rozwiązanie jest bezpieczniejsze.
maser81, rozumiem iż w tej pierwszej przetwornicy ten otwór z przodu to nic innego jak gniazgo na wtyk w które podłącza się wtyk od radia? Bo jeśli tak to zdecydowanie zakupię taki oto reduktor i będzie on najwygodniejszy w użyciu, bez zabawy w kabelki, a i przy radiu będzie na stałe wtyk.


Kurcze, kupić miernik z biedronki za 20zł podłączyć i sprawdzić! No jasne. U mnie miernik zawsze leży. Przykłąd z żarówką podałem jako środek zastępczy. Nieraz tak sprawdzałem i jeszcze się nie pomylilem
A co do przetwornic, to jest ich cała masa. Wybór na prwadę spory.

73!!!
Marian, nie wiem, czy to to, ale na to wygląda że ma (pewny jestem na 99%). .

A co do przetwornic, to jest ich cała masa. Wybór na prwadę spory.
Racja , zajedź na lepszą stację paliw, przy jakiejś przelotowej trasie, gdzie jeździ dużo truc-ków, i kupisz bez problemu taką przetwornicę.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  Montaż radia w dużym aucie?
WoM2 - Wszystko o Metin2