|
Zasilanie z kostki radia czy z akumulatora?
WoM2 - Wszystko o Metin2 |
Temat był poruszany kilka razy na forum ale nie znalazłem konkretnej odpowiedzi. Nurtuje mnie to pytanie, ktore rozwiazanie lepsze? Tutaj na forum znalazłem wiecej pozytywnych opinii podlaczenia zasilania pod aku ale poruszalem kilkakrotnie temat w eterze i tam znowu wszyscy polecali kostke radia. Bylem we wszystkich sklepach CB w moim miescie i znowu wszyscy polecali kostke. Nie wiem czy to taki jakis lokalny mit. W jednym ze sklepow to sie az zdziwili ze chce podlaczac pod aku. Jestem calkowicie zdezorientowany. Chcialbym poruszyc jeszcze raz ten temat i wychwycic wszystkie ZA i PRZECIW. Meczy mnie to dlatego ze sie zdecydowalem narazie na podlaczenie pod kostke i zastanawia mnie fakt czy ma to jakis duzy wplyw na jakosc odsluchu. U mnie zaklocenia pojawiaja sie przy wlaczonych wycieraczkach. Po odlaczeniu anteny od CB zaklocen nie ma. Wiec zaklocenia ida z eteru, i tutaj moje kolejne pytanie czy fizycznie jest to mozliwe zeby te zaklocenia zniknely po przelaczeniu pod aku? Nie znam sie na tych sprawach ale zastanawia mnie to czy istnieje jakas zaleznosc miejsca wpiecia zasilania radyjka a zakloceniami z eteru. Dodam ze mam antenke magnesowa SIRIO ML-145. I jeszcze jedno pytanko... wczoraj w serwisie CB powiedzieli mi zebym mocowal antene bardziej na srodku dachu poniewaz sprawdzali miernikiem i wychodzily jakies mniejsze zaklocenia. Na forum czytalem opinie zeby z tym srodkiem dachu tak nie przesadzac ze nie ma duzej roznicy. Ja osobiscie testuje od wczoraj jezdzac po miescie i na trasie rozne ustawienia i nie odczuwam zadnej roznicy w poprawie czy pogorszeniu jakosci odsluchu.
Te mniejsze zakłócenia to chodzi o SWR ... poczytaj o nim na forum ML sirio bez strojenia u mnie nie przekraczał nigdy 1,2 czy to na środku czy z brzegu dachu, jak ktos jest pedant to na środku dachu powinien być najmniejszy SWR ... ale różnicy przy tego typu anteny raczej nie zauważysz ... podłączenie powinno byc z akumulatora ... masz mniej ogniw zakłóceń ... jak podłączysz pod kostkę to radyjko samochodowe może być (ale nie musi) przyczyna zakłóceń .. jest to wygodniejszy sposób podłączania i dla tego go polecają ... ja np też miałem zakłócenia od wycieraczek i pompy spryskiwaczy ... zamontowałem filtr przeciw zakłóceniowy na kablu zasilania a zasilanie podłączyłem bezpośrednio pod akumulator i pomoglo ... sam nie wiem co czy filtr czy akumulator ale pomogło
Witaj Killach !
warto dążyć do ideału Ale nie za wszelką cenę
Ja o zaletach wiązki od radia 1)bezczelna wygoda i prostota: wiązka jest już w kabinie (możesz na mrozie montować), pewnie niedaleko do CB,nie trzeba ciągnąć kabla od akumulatora - przez silnik - umocować - wejść do kabiny i dojść do radia (montowałem papugę więc wiem co mówię )
2)"bezpieczeństwo" [albo raczej u mnie spokój ducha] WIEM że na kablu od CB jest bezpiecznik ale wolę jednak zaufać projektantom wiązki, nie lutować do GŁÓWNEGO kabla od akku, najwyżej upalę bezpiecznik w skrzynce i chwilowo pozbędę się jedynie radia i jakiś dupereli (mój osobisty przesąd-wierzenie-zabobon niepodparty niczym stricte racjonalnym )
3)brak zakłóceń (KWESTIA DYSKUSYJNA ) - jeżeli nie masz badziewnego radia to śmieci nie wchodzą przez zasilanie tylko przez antenę, jak przez zasilanie to możesz dać filtr
4)"dobry obyczaj" (nie śmiać się ): dodajesz akcesorium, podpinasz je do normalnej wiązki, na normalnym bezpieczniku i traktujesz jako integralny element instalacji elektrycznej, nie coś "obcego", możesz prosto odłączyć bezpiecznikiem w kabinie (jakbyś np. miał kłopoty z elektryką - zdychający NOWY akumulator przez nockę i szukał czegoś co żre za dużo prądu).
Każdemu z porządnym* radiem polecam metodę na wiązkę od radia/akcesoriów
* - nie napiszę modeli/marek (bo mogło to by zostać uznane za kontrowersyjne ) tylko tyle że po prostu mające dobre filtry na zasilaniu (w końcu jak jest robione do samochodu do konstruktor powinien wiedzieć że elektryka w samochodzie czysta nie jest a nie ciąć koszty)
Jak się ma sprawną, dobrą antenę to SWR do 1,5 nie sprawia problemu i to bez strojenia tylko zamontować na środek dachu i sprawdzić SWR (nigdy nie sprawdzam SWR bo po szumie słyszę czy antena pracuje poprawanie na 90%) ale jestem maniakiem
Defender, a ostatnio koleś powiedzial mi "a SWR 1,3 to chyba za dużo?"
ech, są maniacy najniższego SWR, profesjonalisci za poprawny SWR uważają gdy wynosci do 2,0.
Ale wez i takiemu wytlumacz...ale skoro dla niego 1,3 to duzo...to mzoe on mysli ze SWR zaczyna się od 0?
Ale koniec rozmowy nie na temat,bo troszke zboczylismy z tematu
Sorry, ze odswieze ten temat ale nie bardzo wiem jak podlaczyc do kostki radiowej. Moze ktos wytlumaczyc?
Jaka to jest kostka. Są różne. Zobacz skąd idą przewody do radia. Znajdź czarny to minus i czerwowny to plus. Chociaż kolory przewodów mogą być różne. Ale standardem jest czarny i czerwony. Albo miernikiem. Jeden przewód miernika do masy auta, a drugim w tej kostce szukać +12V. Dalsza praca zależy od tego czy jest to kostka z końcówkami konektorowymi, czy też przewody są przykręcane. A najlepiej podłączyć bezpośrednio do akumulatora.ć JanC
Ok, ale czy przewody od cb mam wpiac do kostki do ktorej podlaczone jest zwykle radio? czy poprowadzic calkie nowe przewody od akumulatora?
Witaj Krzys ! Możesz i tak ,i tak . Linia zasilania radia samochodowego uznawana jest za bezpieczną względem zakłóceń i z tego powodu można podłączając tam CB-radio z dużym prawdopodobieństwem ich uniknięcia Pozdrawiam busolub
Mam podłączone Cb do wiązki radia ale chcę to zmienić ponieważ w momencie nadawania są spadki napięcia i wyświetlacz radia trochę przygasa ale nie chiałbym stracić jednej cennej właściwości takiego podłączenia, czyli po przekręceniu kluczyka CB gaśnie. Nie muszę wyrabiać pokrętła głośności. Myślęo założeniu jakiegoś przekaźnika ale nie wiem czy to nie spowoduje zakłuceń. Może ktoś ma doświadczenia z takim podłączeniem.
Jaka to jest kostka. Są różne. Zobacz skąd idą przewody do radia. Znajdź czarny to minus i czerwowny to plus. Nie jest regułą - kolory np.VW ma kolor brązowy -jest masą. Nie czepiam się . Dlatego kolega krzys_rumia powinien podać marke mobilka.
Może taka mała sugestia komus ułatwi montaż. W wiekszości samochodów za puszką z bezpiecznikami ida zazwyczaj dwa główne przewody napiecie i masa. Dopiero od nich idzie cała masa kabli na bezpieczniki. Jest główne zasilanie z akumlatora. Łato jest tam sie wpiąc pod warunkiem ze puszka z bezpiecznikami znajduje sie gdzies względnie blisko radyjka no i oczywiście trzeba poyśleć o bezpieczniku na radyjku bo obwód nie jest zabezpieczony. Ja juz tam wpinam sie w swoim drugim aucie Polonez i teraz VW B5 w VW jest to banalnie proste tak jak by ktoś przewidzial ze w przyszłości bedzie trzeba tam podłączyć radyjko
Mam Fabie. Ostatnie pytanie, czy moge podlaczyc "+" od cb do tej samej "dziurki co "+" od radia? tzn. czy oba moga sie stykac?
Moga ale nie powinny ze względu na ewentualne zakłócenia od instalacji audio.
czyli lepiej zrobic cos w rodzaju rozgaleznika? Sorry ze tak duzo pytan zadaje ale w tych sprawach jestem kompletnym laikiem
To z punktu zakłóceń ewentualnych nie ma znaczenia. Ale audio i CB na jednym przewodzie nie powinno być. Raz ewentualne zakłócenia a dwa spadki napięcia.
Ja tak kiedyś podłączyłem CB. Myślę sobie - przecież do subwoofera w bagażniku idzie gruuuby przewód od Aku to się w niego wepnę - pewnie się nie obrazi. A ponieważ Radio Audio i Radio CB mam zamontowane w konsoli metalowej po środku auta to obydwa połączone są masami. Wszystko ładnie pięknie podłączyłem, poskręcałem, sprawdziłem "mobilki jak mnie słychać" - słowem cacy. Na następny dzień jadę sobie wciskam gruszkę żeby wurzucić coś w eter a tu jeden wielki pisk!!! Okazało się że jak Radio Audio jest włączone to świetnie mnie w nim słychać. Przepiąłem zasilanie CB pod stacyjkę (następny gruby przewód biegnący prosto od Aku, klatkę w którym siedzą radia podkręciłem do karoserii śrubami aby masa nie szła po czarnym przewodzie a przychodziła głównie po obudowie i teraz jest OK.
witam ja mam radyjko podłączone pod kostkę grajka z przymusu - nie działa zapalniczka - ale nie ma żadnych zakłóceń, cb działa bez kluczyka (to akurat zależy od konkretnego samochodu - są modele, które mają grajka podpiętego pod zasilanie i dopiero po przekręceniu kluczyka dostaje napięcie) dorobiłrm na kablu szybkozłączkę i radyjko mogę w każdej chwili zabrać ze sobą POLECAM takie podłączenie. niczym nie różni się od bezpośredniego połączenia pod zapalniczkę
|
|