ďťż

Jak w temacie po co się to to montuje ? bo jestem lewy w te klocki zy musi to być ponieważ dzisiaj dostałem 520 i chciałem sobie polutować wtyczke ale do pewności rozkręciłem wtyczke z 510 i tam właśnie była dioda z + do niej opornik i do - czy to musi być? czy wystarczy poprostu polutować do tych blaszek kabel bez udziwnień ?


hans, możesz podlutować bez udziwnień. Dioda razem z opornikiem tworzą sygnalizację obecności zasilania.
Tak hans, Kocurek ma racje. Opornik jest tylko poto, żeby dioda nie spaliła się przy napięciu 13 V a dioda tylko pokazuje napięcie w gnieździe zapalniczki.
tylko po cholere oni mi wsadzili to do środka wtyczki po co ma sie we wtyczce jakaś dioda palić skoro i tak jej nie widze O_o


No jak nie widac diode widan na tej wtyczce.
Może przy rozbieraniu wtyczki przemieściła się? Ja mam we tyczce otwór na diodę.
eee no faktycznie jest dziurka we wtyczce może przez nią widać jak świeci dioda hmmm w czasie jeazdy niegdy nie zauważyłem że mi coś tam czerwonego świeci w sumie taki tjunink u mnie jest nie potrzebny bo napięci w zapalniczce jest dopiero po kluczyku a jak jest otwarta klapka(asyta f) od zapaliniczki/popielniczki to widać że się świeci oryginalana lampka podświetlenia
A ta dioda nie jest przypadkiem dodatkowym zabezpieczeniem przed pomyleniem + z -

A ta dioda nie jest przypadkiem dodatkowym zabezpieczeniem przed pomyleniem + z -

Raczej, ja raz przypadkowo dotknołem "+" i "-" i poszedł bezpiecznik właśnie we wtyczce do zapalniczki
ale jak można pomylić + i - jak wkłaasz wtyk do zapalniczki to obojętne w jaki sposób
W zasadzie masz rację, ale można pomylić się zarabiając wtyczkę lub np. podłączając samo gniazdo w samochodzie. Tak mi przyszło do głowy z tą odwrotnością, bo przecież dioda przewodzi tylko w jedną stronę, a lepszej funkcji dla niej we wtyku nie widzę
Może się nie znam, ale nie jest ona podłączona tam równolegle. Chyba nie wytrzymała by obciążenia większym prądem. Poza tym ma pewnie za zadanie jedynie pokazać czy mamy napięcie na wtyczce
Witam
może wyjaśnię do końca sprawę wtyczki i leda, bo widzę, że nie wszyscy dokładnie wiedzą o co chodzi

Dioda LED jest diodą sygnalizacyjną - prąd jaki może przez nią płynąć jest rzędu 15 - 20 mA. Opornik, który jest włączony szeregowo z diodą, ma za zadanie ograniczyć prąd płynący przez diodę właśnie do tej wielkości.
Schemat wtyczki z diodą będzie więc wyglądał następująco:



Jeżeli chcielibyśmy zabezpieczyć się przed odwrotnym podłączeniem napięcia (zamianą plusa z minusem) to musielibyśmy zastosować diodę prostowniczą, przez którą mógłby przepłynąć prąd 2-3 A. Taką diodę włącza się wtedy szeregowo, ale należy pamiętać, że na złączu diody występuje spadek napięcia ok. 0,7 V

I to byłoby już chyba wszystko

pozdrawiam
Griszka

ką diodę włącza się wtedy szeregowo, ale należy pamiętać, że na złączu diody występuje spadek napięcia ok. 0,7 V
dlatego częściej jako zabezpieczenie daje się diode prostowniczą ( amperarz równy bezpiecznikowi na wejsciu) wstawioną równolegle ale przeciwnie do kierunku polaryzacji. Dioda taka spali bezpiecznik w razie zamiany biegunów.
prostsze wyjście z sytuacji które ja stosuje ,wrzucam mostek gretza i tak się zabezpieczam ,jezeli trafie na autko z błędnie podłączonym gniazdem zapalniczki to radyjko działa bez problemów



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  dioda i opornik we wtyczce do zapalniczki
WoM2 - Wszystko o Metin2